S-Ryhmä uutisoi viime viikolla, että vuoden 2015 aikana ketjun kaupoista ostettiin 12 miljoonaa kiloa enemmän kasviksia kuin edellisenä vuonna. 12 miljoonaa kiloa! Se tuntuu aivan huikealta määrältä.

Uutinen sopii näin vuoden alkuun, kun ihmiset keventävät ruokavaliotaan ja yrittävät toteuttaa uudenvuodenlupauksia terveellisestä elämästä. Kasvisten syömisestä on tullut entistä vaivattomampaa kauppojen valikoimien kasvettua ja kasvisravintoloiden määrän lisäännyttyä.

Esimerkiksi S-kaupoissa satokausikasvikset on nostettu esille hevi-osastoille, joten niiden tunnistaminen ja käyttäminen ruuassa on aiempaa helpompaa. Ennen vihannesosastolta haettiin lähinnä tomaattia, salaattia, kurkkua ja juureksia. Nykyään ostoskoriin on helppo napata lehtikaalia, myskikurpitsaa tai avokadoa. Jopa vegaanille tuntuu löytyvän suhteellisen hyvin vaihtoehtoja kauppojen ja ravintoloiden tarjonnassa.

Kasvissyöjää tilanne ilahduttaa, mutta myös sekasyöjän on aiempaa helpompi lisätä kasvisten määrää ruokavaliossaan. Laihdutuslupausten tai herkuista kieltäytymisen sijaan uudenvuoden lupauksena voisikin mieluummin lisätä kasvisten määrää ja raivata niille tilaa lautasellamme.

Kasvispainotteinen ruokavalio on aiemmin leimattu helposti “ituhippien” ja “kettutyttöjen” ruokavalioksi. Vaikka kasvisten syöminen on ympäristöystävällistä ja eettistä, se on kuitenkin ensisijaisesti terveellistä. Kasvisten kulutuksen kasvuun onkin ympäristötietoisuuden lisääntymisen ohella vaikuttanut vallitseva hyvinvoinnin ihannointi.

Vegeruokavalio ansaitsee päästä eroon leimastaan, sillä kasvissyöntiin ryhdytään nykyään monista eri lähtökohdista. Syitä kasvissyönnille on monia, eikä niiden tarvitse aina liittyä eläinten oikeuksiin tai lihansyönnin epäekologisuuteen. Tässä muutama esimerkki.

Vaihtelu virkistää

Kasviksia voi lisätä vaikka sen vuoksi, että kaipaa uusia kokeiluja ruokavalioonsa. Kiireisessä arjessa jumiutuu helposti syömään samoja ruokia viikosta toiseen, kun aikaa reseptien ja uusien ruokien etsimiselle ei muka tunnu riittävän. Jos haastaa itsensä syömään kasvisruokaa esimerkiksi kolme kertaa viikossa, on ruuat helpompi suunnitella etukäteen kuin alkaa nälkäisenä etsimään kaupassa reseptejä.

Varaa aina sunnuntaina hetki aikaa reseptien etsimiselle ja kauppalistan tekemiselle. Näin säästät aikaa (ja todennäköisesti myös rahaa), kun selviät yhdellä kauppareissulla kolmen sijaan. Kun reseptiä on kerran testannut, sitä on helpompi käyttää tulevaisuudessa uudestaankin.

Ole utelias

Kasvissyöntiä tai kasvisruokien lisäämistä voi kokeilla myös uteliaisuudesta. Suurin osa ihmisistä nauttii ruuan herkullisesta mausta, joten tuskin kaikki kasvissyöjät pysyisivät vegeinä, jos kasvisruoka olisi pahaa tai muuten huonompaa, kuin liharuoka.

Itse lähdin mukaan tammikuun vegaanihaasteeseen pääasiassa mielenkiinnon vuoksi. Pohdin, voiko eläinperäisiä tuotteita välttelevä ruoka olla todella hyvää ja täyttävää. Maistuuko ruoka millekään, jos siitä puuttuu juusto tai kananmuna? Parin viikon kokeilun perusteella voin sanoa, että kyllä maistuu – ja hyvälle! Ja vatsakin tulee täyteen.

Säästä rahaa

Usein kuulee sanottavan, että terveellinen ruoka on niin kallista ja että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti. Monet kasvikset ovat kuitenkin edullisia, etenkin jos ostaa satokauden kasviksia tai pitkään säilyviä kotimaisia juureksia. Satokauden kasvikset ovat halvan hinnan lisäksi yleensä todella herkullisia niiden viljelykauden ollessa parhaimmillaan. Edulliset kasvisruuat vaativat usein hieman enemmän aikaa ja vaivaa, mutta vähällä rahallakin voi saada hyvää kasvisruokaa ja syödä terveellisesti. Säästät rahaa toki myös suunnittelemalla viikon kasvisruuat etukäteen ja hoitamalla ruokaostokset yhdellä reissulla, jolloin kaupassa ei tule tehtyä heräteostoksia niin helposti.

Vaikka puhun tässä blogissa kasvissyönnistä, oikeastaan ajatus on lähinnä kasvisten määrän lisäämisestä. Olen kohtuuden ystävä, enkä usko liian tiukkoihin kieltoihin tai rajanvetoihin asioissa, kuten ruokavaliossa.

Hyvä tavoite kasvissyönnin suhteen voi olla, että syö kasvisaterian kolme kertaa viikossa. Tai että syö viikon aikana vähintään viittä eri väristä kasvista. Tai kerran kuussa ostaa sellaisen kasviksen tai hedelmän, jota ei ole aiemmin maistanut tai kokannut. Uskaltaisitko sinä kokeilla?

kasvissyöntiruoka