17/365

Mikään muu Suomessa tavattava lintu ei juokse puussa kuin pähkinänakkeli. Tikat ponnahtavat näppärästi puun rungoilla ylös; myös puukiipijä etsii ruokaa kiertämällä runkoa. Mutta pähkinänakkeli, tuo vilkas veijari juosta viilettää ja hypähtelee puun rungolla ihan miten päin vain mielii. Suoraan alaspäin liikkuessaan pähkinänakkeli saattaa löytää esim. sellaisia hyönteisiä, joita ei muuten huomaisikaan. Nimi on hauska Viron kielessä: puunkoristaja, puunsiivooja!

Pähkinänakkelia, sen eurooppalaista alalajia, näkee syksyisin eteläisessä Suomessa. Ehkä useammin linnun näkee, kun pähkinänakkeleita vaeltaa niin ikään syksyisin idästä. Näitä vaeltajia jää joskus pesimäänkin eri puolille maata.

Kuvan pähkinänakkelin kuvasin toissapäivänä erään maalla olevan talon pihapuistossa Viron Läänemaalla. Puunrungon kaarna ja jäkälät ovat hienoja kätköpaikkoja. Pähkinänakkeli kerää koko syksyn ruokaa talven varalle ja käy ahkerasti talviruokintapaikoilla ja lintulaudoilla, kuten tässäkin pihassa.

Tänäkin talvena on mahdollista – vaikkei helppoa – törmätä touhukkaaseen pähkinänakkeliin. Monista kuuluvista äänistäänkin nakkelin voi huomata!

Nakkeli sammuttaa janoaan syömällä lunta. Kuvat: Samuli Haapasalo