100/100

Tämä on Suomen juhlavuoden viimeinen eli sadas ”100 päivää luonnossa” blogi.

Näitä blogeja on julkaistu Suomen Luonnon nettisivuilla yhtenä Suomen itsenäisyyden sadan vuoden juttuna, lukumääräisesti yksi jokaiselle vuodelle. Olemme siis kohdanneet kahdesti viikossa. Blogeja on ollut ihana tehdä, kuvia ja tekstejä – luonnon tuntemisen, tunnelmien ja luonnonsuojelun teemoista. Huoli biodiversiteetistä ja koko maailmamme tilasta ja jokaisesta yksittäisestä lajista nousee luonnon kauneuden rinnalle.

Minulle on ollut antoisaa välittää näitä luonnon tuntemuksia, kokemuksia, läheisiä asioita, myös tietoa. Vihjeiden antaminen luonnon kohtaamiseen ja elämyksiin on aina kirjoittaessani ja kuvia valitessani mielessä. Kun olen saanut jakaa tuntemuksiani ja kuvia, olen saanut myös joitakin hellyyttävän kauniita palautteita, joista olen kovin iloinen.

Kuvia on aika paljon, ei vain sata, niitä on vuoden aikana ollut 100:ssa blogissa yhteensä lähes kaksi ja puoli sataa, sillä monia aiheita olen käsitellyt useamman kuvan kera. Monasti useampia lintulajejakin on lennellyt samassa blogissa. Nisäkkäitä on vuoden mittaan näkynyt näissä blogeissa toista tusinaa. Tämä on ollu hieno kokemus Suomen 100-vuotisjuhlavuonna.

On myös vuosi 101. On tulevaisuus ja sen ylikin! Vuonna 2018 jatkamme joka viikko tunnelmia luonnosta kertovilla ”Linturetkellä” -blogeilla.

Kuvat valitsen niin että ne edelleenkin avaisivat ajatuksia luonnon tuntemiseen ja luonnossa liikkumiseen, luontokokemuksiin – mielen sopukoihin painuviin asioihin ja tunteisiin sekä luonnollisesti luonnonsuojeluun. Kaikki kuvat ovat itse retkeillessä ottamiani ja monasti pyrin kuvaamaan juuri blogia varten ajankohtaiset kuvat.

”Linturetkillä” -blogeissa liikumme Suomessa ja muuallakin täällä pohjoisessa kuten Varanginvuonolla ja Virossa. Teemme sen yleensä vuodenaikojen mukaan. Ehkäpä käymme joillakin retkillä myös Skotlannissa ja sen ulkosaarilla tai kurkistamme myös yhden kaukaisen kohteen, Galapagos-saarten, ihmeelliseen luontoon. ”Linturetkellä” -blogia voisi kutsua myös nimellä tunnelmia luonnossa, sillä tunnlemia linturetkillä kohtaa joka päivä samoin kuin paljon muuta kiinnostavaa luonnosta.

Blogit ilmestyvät yleensä tiistaisin. Kevään voimakas tuleminen saattaa johtaa myös useampiin blogeihin viikon aikana.

Ja tämän vuoden sadas blogi päätyy kahteen kaikkein suosituimman ”100 päivää luonnossa” -blogilinnun, pyrstötiaisen, kuviin.

Ja näemme siis jo tiistaina, tammikuun 2. päivänä 2018 ensimmäisen ”Linturetkellä”-blogin!

100 päivää luonnossaSuomi 100