Mökillämme Puumalassa olemme jo kolmena alkutalvena havainneet talitiaisilla rasvapatteja pään ja kaulan seuduilla. Patti on hyllyvä ja suurenee ajan kanssa. Leviääkö se muihin lintuihin sairaan linnun käydessä ruokailemassa, ja mistä  tämä voi johtua?

Ruokintapaikallamme Kuorevedellä Pohjois-Pirkanmaalla pyöri kaksi samalla tavalla sairasta talitiaista jo lokakuussa. En ole vastaavaa nähnyt aiemmin.

Kuvassa oleva talitiainen sairastaa virustautia, jonka nimi latinaksi on avipox. Suoraan suomennettuna se on linturokko, mutta myös nimiä paiserokko tai paisevirus käytetään. Se tunnetaan monilta muiltakin lintulajeilta ja myös siipikarjalta, ja sitä on ilmeisesti ympäri maailmaa.

Meillä linturokko näyttää luonnossa vaivaavan nimenomaan talitiaisia selvästi useammin kuin mitään muuta lintulajia. Tästä syystä voisimme kutsua tautia vaikka tali­tiaisrokoksi.

Avipox-virus on sukua herpesvirukselle, mutta sen ei ole todettu tarttuvan nisäkkäisiin, joilla on omat vastaavat rokkonsa. Avipox aiheuttaa linnuille paiseita eri puolille, eniten päähän mutta muuallekin kuten sii­pien alle ja jalkojen tienoille.

Tyypillistä on, että samalla ruokintapaikalla voi nähdä useita sairaita talitiaisia ja usein aivan heti, kun lintulauta syksyllä pakkasten tullessa pannaan paikoilleen. Tauti näyttää ilmaantuvan silloin tällöin useiden vuosien välein. Taudinkuvan etenemistä voi seurata lintulaudalla vierailevissa talitiaisissa pitkin talvea.

Rokot voivat suureta, puhjeta ja vuotaa vertakin eli punertua. Tällaisessa tapauksessa niihin iskeytyy helposti bakteeri-infektio tai sienitauti, jolloin talitiaisen selviämismahdollisuudet ovat kovin huonot.

Tavallisesti talitiaisrokon vaivaamat linnut häviävätkin lintulaudoilta lumen ja pakkasten tultua, viimeistään alkuvuonna. Washingtonissa 2001 todetussa tapauksessa 75 prosenttia infektion saaneista ruusuvuoripeipoista (Leucosticte tephrocotis) kuoli. Toisaalta Suomesta tunnetaan myös tapauksia, jolloin rokon vaivaamat talitiaiset ovat selvinneet kevääseen saakka.

Olen muutaman kymmenen vuoden aikana tavannut omalla lintulaudallani kaksi kertaa talitiaisrokon vaivaamia tiaisia. Molemmilla kerroilla näin heti syksyllä useita sairaita talitiaisia, jotka viimeistään tammikuussa olivat menehtyneet.

Internetissä olevien tietojen mukaan rokko leviää hyönteisten välittämänä tai kosketuksesta. Mikäli tähän tietoon on luottamista, syksyllä lintulaudoille sairaina ilmestyvät tiaiset ovat siis kesällä joutuneet hyönteisten infektoimiksi tai ovat kosketelleet toisiaan, esimerkiksi saman pesueen poikasina. Tämä merkitsee myös sitä, ettei ruokintapaikkojen hygienia auta, toisin kuin esimerkiksi salmonellan ehkäisemisessä. Toisiaan lintulaudoilta ja rasvapalloilta häätävät tintit voisivat saada suoran tartunnan naapurilta.

Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira) tutkii luonnonvaraisten eläinten tauteja, vaikka kyseisiä lajeja, esimerkiksi talitiaisia, ei ravintona käytettäisikään. Se edellyttää näytteiden lähettämistä viraston ohjeiden mukaan. Tarkempia ohjeita on kotisivuilla.

linturokkotalitiainen