Viikolla 11 mietimme keinoja puutarhan monimuotoisuuden lisäämiseksi. Hyönteishotelleista on paljon puhetta, mutta niistä ei ole juurikaan iloa, jos koko muu piha on parturoitu golf-nurmikoksi. Miten saada siis suuret linjat kuntoon?

51. Istuta puu tai pensas

Puut ja pensaat tarjoavat ravintoa ja elinympäristöjä hyönteisille ja linnuille, ja niiden varjossa viihtyvät kasvit, jotka eivät kestä koko päivän kestävää auringon paahdetta. Kukkivat puut, pensaat ja köynnökset ovat paitsi silmänilo, myös ruokaa pölyttäjille. Jos pihallasi on tilaa, valitse lajeja, jotka kukkivat eri vuodenaikoina: pajuja keväälle, hedelmäpuita alkukesälle sekä köynnöskuusama keskikesälle. Loppukesällä ja syksyllä pihlajanmarjat houkuttavat rastaita ja tilhiä syömään.

52. Tarjoa vettä

Vesi houkuttaa pihallesi monia janoisia. Viime kesän ennätyshelteillä monet tarjosivat pihallaan vettä janoisille linnuille ja siileille. Vettä voi tarjota laakeasta vadista tai suurelta kukkaruukun aluslautaselta. Vesiastian keskelle voi laittaa laakean kiven, jonka avulla veteen pudonneet ötökät voivat kiivetä kuivalle maalle.

Jos omistat ison pihan, voit rakentaa altaan sammakoille, vesiliskoille, sudenkorennoille, malluaisille ja muille vesieläjille. Lammen reunalle kannattaa istuttaa kosteikkokasveja: kurjenmiekkoja, rentukoita, rantakukkia, mesiangervoja tai näyttäviä saroja. Luonnonkasvien siirtämiseen tarvitset maanomistajan luvan. Myös puutarhakasvien joukosta löytyy kosteassa viihtyviä lajeja.

53. Suosi monivuotisia kasveja yksivuotisten sijaan

Puutarhaliikkeet ja kesätorit pullistelevat nyt kesäkukkia. Luonnonystävän kannattaa kuitenkin valita pihalleen monivuotisia kasveja eli perennoja. Ne tarjoavat hyönteisille paitsi ravintoa kesällä, myös suojaa ympäri vuoden ja talvehtimispaikkoja. Sen lisäksi kukat tarvitsee ostaa vaan kerran. Säästät rahaa.

54. Vältä maan muokkaamista, suosi kasvipeitteistä viljelyä ja katteita

Maan muokkaaminen eli kääntäminen on yllättävää kyllä haitallista maaperän pieneliöille. Maan muokkaamisesta luopuminen lisää pitkällä aikavälillä eloperäisen aineksen määrää maaperässä ja parantaa myös mikrobitoimintaa. Toisin sanoen lisää hiilen määrää maassa, mikä hillitsee ilmastonmuutosta. Hyötykasvimaalla rikkaruohojen kasvua voi ehkäistä viherkatteen avulla. Viherkatteen saat vaikka ruohosilpusta. Myös olkikate toimii rikkakasvien torjunnassa. Kate myös pidättää maan kosteutta ja vähentää kastelutarvetta.

55. Kompostoi kodin ja puutarhan jätteet

Kompostoimalla saa kierrätettyä kahvinporot, ruoan tähteet ja puutarhajätteet ravinteikkaaksi mullaksi. Ruokajätteet on paras kompostoida kannellisessa kompostissa, mutta puutarhajätteille riittää avokompostikasa. Siihen kannattaa koota kerroksittain erilaista jätettä: ruohosilppua, kitkettyjä rikkaruohoja, kuivia lehtiä tai heinää.

Katso juttusarjan kaikki vinkit >