Suomen Luonto seuraa tänä syksynä neljän nuoren kurjen syysmuuttoa. Kurjet, jotka ovat saaneet rengastajilta nimet Häröliina, Harmaa, Laika ja Soma, ovat syntyneet Pohjois-Karjalassa. Ennen kuin ne ehtivät lentokykyisiksi, rengastajat panivat niiden jalkaan gps-paikantimet. Tällä tavalla linnut osallistuvat israelilaisten tutkijoiden kurkimuuttoa koskevaan tutkimukseen.

Ensimmäinen nuorista kurjista, Häröliina, ehti perheensä kanssa matkaan jo viime viikon lopulla, ja se lensi lähes yhtä soittoa Unkariin asti.

Biologi Petri Suorsa on yksi israelilaisten tutkijoiden yhteistyökumppaneista Suomessa. Hän kertoo, että Häröliinan muutto käynnistyi tarkalleen 18. syyskuuta.

”Pohjois-Karjalan ohi oli juuri pyyhkinyt syvä matalapaine, kun ne lähtivät.”

Ensimmäisenä päivänä Häröliinan ja sen perheen reitti noudatteli hetken Suomen ja Venäjän rajalinjaa, ja kävi Antrean päällä. Yön ne viettivät kuitenkin Lappeenrannassa. Seuraavana päivänä linnut lensivät jo 600 kilometriä Valko-Venäjän pohjoisosiin.

”Silloin näytti vielä lupaavalta…” Suorsa sanoo. ”Tässähän oli ajatuksena, että nämä linnut olisivat itäkurkia ja menisivät Israelin kautta Etiopiaan”

Kun Häröliina Valko-Venäjällä vietetyn yön jälkeen lähti jatkamaan matkaa, se suuntasi kuitenkin lännemmäs, Luoteis-Ukrainaan. Sieltä se lensi puolestaan 400 kilometriä Unkarin Hortobágyyn, hyvin keskeiselle kurkien levähdyspaikalle.

”Ensimmäinen muutto kesti ilman mitään suurempia levähdyksiä neljä päivää. Joka päivä lennettiin ja puolilta päivin lähdettiin jatkamaan matkaa”, Suorsa kertoo.

Hortobágyssa kurjet syövät Suorsan mukaan ennen kaikkea maissia. Jos paikallisten viljelijöiden sato epäonnistuu ja maissia jätetään pystyyn talven ajaksi, kurjet voivat jäädä alueelle talvehtimaankin. Todennäköisintä kuitenkin on, että Häröliina perheineen muuttaa vielä etelämmäs. Lintu päätyy tuskin kuitenkaan enää niin itään, että kulkisi Israelin kautta.

Kolme muuta nuorta kurkea, Laika, Soma ja Harmaa ovat yhä Pohjois-Karjalassa. Niiden muuton pitäisi alkaa hetkenä minä hyvänsä. Suomen Luonto seuraa tilannetta herkeämättä.

Grus gruskurkikurkien syysmuuttokurkiseurantasyysmuutto