Kirsikkapuuni alta löytyi hakkeen seasta erikoinen sieni. Mikähän laji on kyseessä?

Kuvan hauskannäköiset sienet ovat linnunpesäsieniin kuuluvia uurrepesäsieniä (Cyathus striatus). Ne ovat pieniä kuppimaisia tai maljamaisia sieniä, jotka kasvavat risuilla, oksilla ynnä muulla lahoavalla kasvijätteellä, useimmiten kulttuuripaikoilla. Nuorena niillä on pörrökarvainen ulkopinta ja niiden ”kattona” on valkoinen, kalvomainen kansi. Kansi repeytyy ja paljastaa kupin pohjalla olevat pastillimaiset niin sanotut peridiolit, joiden sisällä sieni-itiöt ovat.

Leviämismekanismi on mielenkiintoinen: kun sadepisara osuu maljaan, se irrottaa peridiolin kupistaan ja hyppäyttää sen lähimaastoon. Siellä peridioli hajoaa ja itiöt vapautuvat.

Uurrepesäsieni on melko yleinen. Toinen Suomessa tavattava saman suvun edustaja harmaapesäsieni (Cyathus olla) on selvästi harvinaisempi. Siltä puuttuu ulkopinnan pörrökarvoitus ja sisäpinnan uurteisuus.

Yleisin linnunpesäsieni on kuitenkin leipäkorisieni (Crucibulum laeve), joka kasvaa usein joukoittain lahoavalla puuaineksella ja muulla kasvijätteellä esimerkiksi hoitamattomissa puutarhoissa. Linnunpesäsienet luetaan kupusieniin, siis tuhkeloiden ja maamunien lahkoon.

Leipäkorisieni. Kuva: Gilles San Martin / Flickr (CC BY-SA 2.0)