Mehiläishaukka Päivi ei ota muuttaakseen. Viimeisin tieto sen olinpaikasta on viime yöltä, ja silloin se oli edelleen tutulla talvehtimispaikallaan Etelä-Afrikassa, Reitzin pikkukaupungin luona.

Jos Päivi vielä kuvittelee pesivänsä, sen pitäisi alkaa liikahtaa. Viime vuonna se lähti liikkeelle vasta 27. huhtikuuta, viimeisenä kaikista seurannassa olevista mehiläishaukoista, ja lensi kaikkein hitaimmin. Päivi saapui perille 27 kesäkuuta, mikä oli liian myöhään mehiläishaukallekin.

Mehiläishaukat muuttavat Suomeen muita haukkoja myöhemmin. Muutto alkaa yleensä huhtikuun puolivälin jälkeen, ja ensimmäiset linnut ehtivät Suomeen toukokuun lopulla. Munat munitaan vasta kesäkuun alkuviikkoina.

”Ei niillä ole mitään asiaa tänne aiemmin, kun ne ruokkivat poikasiaan lähinnä ampiaisen toukilla, ja ampiaisen toukkia ei ole riittävästi kuin vasta joskus heinäkuun puolivälissä”, kertoo Päivin seurannasta vastaava tutkija Patrik Byholm.

Poikasten ei kannata kuoriutua liian varhain.

Mutta voiko Päivi jättää muuttamatta kokonaan?

”Ei aikuisen linnun pitäisi nykytietämyksen mukaan niin käyttäytyä, mutta nuoret linnut jäävät toiseksi kesäkseen aivan normaalisti Afrikkaan. Jotkut ovat jääneet kahdeksikin kesäksi.”

Päivi on aikuinen lintu, joten sen pitäisi muuttaa. Sen talvehtimispaikka on vain muita mehiläishaukkoja kauempana ja se on Byholmin mukaan luonteeltaan tavallista laiskempi, haukoillahan on persoonaeroja. Sen liikkeistä on siis paha sanoa mitään. Odotetaan vain. Toivotaan että se havahtuu.

mehiläishaukkaPäivi-haukkasatelliittiseuranta