Koskenkylästä Kotkaan kulkevan Vihreän moottoritien pientareille kylvetään nurmea, jolloin niittyjen ja ketojen kehittyminen estyy. Projektinjohtaja Jukka Hietaniemi vetoaa kiviseen maastoon.

Liikennevirasto on sitoutunut turvaamaan luonnon monimuotoisuutta ja linjannut muun muassa, että pientareiden viimeistelyssä vältetään ravinteisen mullan levittämistä ja annetaan kasvillisuuden levitä luontaisesti. Miksi nyt toimitaan toisin, projektinjohtaja Jukka Hietaniemi Liikennevirastosta?

Meillä on isot louhinta- ja maatyöt ja työmailla liikutellaan valtavia massoja. Ongelma on ollut se, että maa on täynnä pultereita, irtokiviä. Se on vaikeuttanut alkuperäisen materiaalin käyttöä pientareilla. Käytämme kuitenkin turvetta ja olemassa olevaa metsänpohjaa.

Miten pientareet käsitellään?
Uutta moottoritietä on nyt valmiina hieman alle puolet, 25 kilometriä, ja olemme laittaneet pientareille kuuden metrin leveydeltä maisemanurmi 1:stä, missä on viisi senttiä kasvualustaa.
Siitä eteenpäin luiskat tasoitetaan ilman kasvualustaa olevalla maisemanurmi 2:lla. Siihen ympäröivä kasvilajisto muokkautuu mielestäni aika hyvin. Maisemanurmi 1:een kylvetään siementä, mutta eiköhän ulkopuolinen lajisto valtaa senkin ennen pitkää.

Miksi pientareet päätettiin nurmettaa?
Lukemattomien kivien poisto ja murskaus ovat pilanneet pientareita ja samalla pintamaata on kulkeutunut pois. Pientareet on sitten pyritty siistimään maisemanurmella. Pitää myös muistaa, että luiskissa menee erilaisia putkia, kaapeleita ja sinne tulee kaiteita, riista-aitaa ja liikennemerkkejä, kaikennäköistä.

Eikö kannattaisi säästää sekä rahaa että luontoa poistamalla vain puut ja tasoittamalla maa?
Totta kai kannattaa käyttää entistä pintamaata. Esimerkiksi Hankoniemellä jätettiin pientareet hiekalle, eikä sinne tuotu ulkopuolista maa-ainesta. Siellä se oli mahdollista, mutta Koskenkylä–Kotka-tieosuudella pientareita on ollut vaikeampi säilyttää isojen louhintojen ja massanvaihtojen takia.

Voisitteko harkita, että pientareiden käsittelyä muutettaisiin?
Tästä on tullut palautetta ja sitä on annettu eteenpäin sekä Liikenneviraston asiantuntijoille että tiehankkeesta vastaaville. Tilanne on tiedossa ja ainakin paahdelajeja suosivia rinteitä tulee sinne, missä se on mahdollista, yleensä liittymien etelärinteille.
Niitty- ja ketokasvillisuuden suosiminen pientareilla on ihan järkevä ajatus.
Sehän vähentäisi myös niittotarvetta ja estäisi muun muassa lupiinin leviämistä. Lisäksi luonnonmukaiset pientareet monipuolistavat hyönteis- ja perhoslajistoa.

___________

Ehdota Suoraan linjaan haastateltavia ja kysymyksiä: palautetta toimitukselle >>>
___________

Tilaa Suomen Luonto >>>
Digitaalinen näköisversio Lehtiluukusta >>> 4 €.
Suomen Luonto on nyt myös App Storessa ladattavissa iPhoneen ja iPadiin! Lataa sovellus >>

moottoritiepientareet

Tilaa Suomen Luonto!

Avain ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaittaan alk. 19,40 € / 3 lehteä + digipalvelu.
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.