Huomaatko joskus haksahtaneesi ajattelemaan, että tuotepakkauksen maapallosymboli tai metsänvihreä sävy on tae tuotteen ympäristöystävällisyydestä? Aivan, niin minäkin.

On toki mahdollista, että luotu mielikuva vastaa todellisuutta, mutta voi myös olla, että olet tullut höynäytetyksi. Silloin on kyse viherpesusta. Navigointi tuoteviidakossa tuntuu olevan haastavaa lähes kaikille.

Marttojen, Kuluttajaliiton ja Ympäristömerkintä Suomen viime vuonna teettämässä selvityksessä 81 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ympäristöväitteiden avulla on vaikeaa tunnistaa ympäristön kannalta kestäviä palveluja ja tuotteita. Myös epäluottamusta on ilmassa, sillä samoista vastaajista selvästi yli puolet arveli, ettei yritysten antamiin viherväitteisiin voi luottaa.

Kuluttajien tuntemalle epäluulolle on perusteensa, sillä viherpesu on yleinen ilmiö. Vuonna 2021 tehdyn EU-tutkimuksen mukaan yritysten esittämistä ympäristöväitteistä 42 prosenttia on harhaanjohtavia, liioiteltuja tai virheellisiä.

Viherpesu on monella tavalla haitallista. Paitsi, että se ohjaa kuluttajia ostamaan ”vääriä” tuotteita, se myös rapauttaa luottamusta kaikkiin yrityksiin, myös niihin aidosti vastuullisiin. Ongelmallista on myös kilpailun vääristyminen.

Lisää sääntelyä villisti rehottavaan viherpesuun on onneksi tulossa. Maaliskuussa Euroopan komissio julkaisi lainsäädäntöehdotuksia, joiden tavoitteena on Kuluttajaliiton mukaan ”estää harhaanjohtavien väittämien ja merkkien pääsy markkinoille jo etukäteen”.

Huomiota kiinnitetään muun muassa hiilineutraaliusväitteisiin. Komissio haluaa, että yritykset erottelisivat toisistaan päästövähennykset ja kompensaatiot.

Päätöksiä odotellessa kannattaa peukalosääntönä muistaa ainakin se, että vaikka annettu vaikutelma loistaisi kirkkaanvihreänä, mikään tuote ei itsessään voi olla hiilineutraali tai sataprosenttisen ekologinen.

Tuotteiden valmistuksessa pöllähtelee aina päästöjä ja kuluu aina luonnonvaroja. Vastuullisinta on jättää ostoskori tyhjäksi aina kun se vain on mahdollista.

Viisi vinkkiä viherpesun tunnistamiseksi

1. Ole hereillä

Tee ostoksesi tietoisesti ja ole kaupassa tarkkana. Luodaanko esimerkiksi väreillä ja materiaalivalinnoilla vaikutelmaa ympäristö­ystävällisyydestä? Onko viherväite vain lupaus tulevista teoista?

2. Kurkkaa sanojen taakse

Varo liian yleisiä, iskulausemaisia väittämiä. ”Eco-friendly”, ”ympäristöystävällinen” tai ”vihreä” eivät yksinään tarkoita mitään. Sanojen takaa pitää löytyä selvästi muotoillut perustelut.

3. Pakkaus yhtä, sisältö toista

Tiedosta, mitä väite koskee. Vaikka pakkaus olisi kierrätys­materiaalia, se ei paljon pelasta, jos itse tuote rasittaa luontoa. Jauheliha­pakkaus voi olla entistä luontoystävällisempi, mutta sen sisältö ei.

4. Kriittisyys tuo läpinäkyvyyttä

Aktiivinen kuluttaja ottaa tuotteen valmistajayritykseen yhteyttä ja kysyy lisätietoa, jos jokin viherväittämissä tai -merkissä mietityttää. Tämä kannustaa yrityksiä läpinäkyvyyteen ja perustellumpaan viestintään.

5. Askel kerrallaan

Koko ostoslistaa ei tarvitse muuttaa heti. Tutki ja arvioi yhtä tai kahta tuotetta kerrallaan. Suosi tuotteita, joilla on virallinen ympäristömerkki, esimerkiksi Joutsenmerkki tai EU:n ympäristömerkki.

Vinkit antoi Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.

Kuva: Shutterstock

Marjo Jääskäviherpesuviherväittämätympäristömerkkiympäristöystävälliset tuotteet

Tilaa Suomen Luonto!

Avain ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaittaan alk. 19,40 € / 3 lehteä + digipalvelu.
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.