Tvärminnen aseman edustalla sijaitsevalle kallioluodolle ilmestyi muutamia vuosia sitten haahka, jolla oli jalassaan metallirengas ja värirenkaat. Tässä ei ollut mitään kummallista, koska alueella liikkuu paljon värirengastettuja haahkoja.

Tutkimusryhmä värirengastaa kuitenkin ainoastaan naaraita. Tämä lintu näytti aivan koiraalta.
Seuraavina vuosina lintu palasi samalle luodolle. Tutkijat selasivat hämmentyneinä muistiinpanojaan. Värirenkaiden perusteella lintu oli rengastettu noin kymmenen vuotta sitten. Silloin se oli näyttänyt aivan normaalilta naarashaahkalta ja muninut poikueenkin.

Sen jälkeen lintu oli hävinnyt. Sitä ei näkynyt useaan vuoteen, kunnes se yllättäen ilmestyi luodolle koiraana.

Koska Tvärminnessa ei värirengasteta kuin naaraita, linnun olisi täytynyt tulla tänne jostain ulkomaisesta tutkimuspopulaatiosta todella kaukaa, jos se olisi alkuperältään koiras. Tämä on äärimmäisen epätodennäköistä. Haahkat ovat hyvin paikkauskollisia, ja palaavat joka kevät samalle alueelle eivätkä lähde yleensä seikkailemaan. Lintu on siis todennäköisesti vanha tuttu, vaikka se näyttääkin nyt esiaikuiselta koiraalta.

Kun nisäkäsnaarailla on XX ja -koirailla XY-sukupuolikromosomit, menee linnuilla homma toisin. Koirailla on kaksi Z-kromosomia ja naarailla ZW-kromosomit. Molemmilla sukupuolilla on Z-kromosomissaan koiraan ominaisuudet tuottavia geenejä, mutta naaraalla on lisäksi naaraspuoliset ominaisuudet tuottavia geenejä W-kromosomissaan.

Sukupuolen vaihtuminen on joillain lajiryhmillä, esimerkiksi kaloilla, yleinen ilmiö. Sitä on tutkittu etenkin koralliriuttojen kalalajeilla, ja todettu, että sen voi aiheuttaa esimerkiksi johtavan naaraan tai koiraan kuolema.

Linnuilla tiedetään, että hormonituotannon häiriintymisen seurauksena naaraasta voi tulla koiras. Lintunaarailla on kaksi munasarjaa kuten nisäkäsnaaraillakin. Linnuilla oikeanpuoleinen ei kuitenkaan kehity valmiiksi vaan jää pieneksi eikä tuota munasoluja. Jos vasen, toimiva munasarja vaurioituu esimerkiksi sairauden takia, estrogeenin tuotanto häiriintyy. Tällöin oikeanpuoleinen munasarja saattaa alkaa kehittyä koiraan sukupuolielimeksi. Näin kehittynyt kives voi tuottaa myös toimivaa spermaa. Kanoilla on tutkittu kokeellisesti, että tällainen sperma pystyy myös hedelmöittämään munasoluja.
Muuttuneen hormonitoiminnan seurauksena linnussa alkavat näkyä myös sukupuolen ulkoiset tuntomerkit. ZW-naaras alkaa näyttää ZZ-koiraalta.

haahkakoirasnaarasperinnöllisyys