Yhdysvaltalainen lintuharrastaja Steve Spitzer sai tallennettua huuhkajan uinnin. Earth Touch -sivustolla olleen videon perusteella suomalaisen huuhkajan lähisukulainen, amerikanhuuhkaja, näyttää hallitsevan hienosti rintauinnin.

Petolintuihin erikoistunut biologi Dick Forsman ei näe tässä mitään ihmeellistä.

”En ole aivan varma, voiko sitä sanoa uimataidoksi, koska minun tulkintani on, että se yrittää lentää. Vedessä linnut käyttävät siipiään ikään kuin lennossa, mutta vesi hidastaa liikettä niin, että se muistuttaa uimista”, Forsman sanoo.

Spitzer tuli paikalle nähtyään, kuinka kaksi muuttohaukkaa ajoi amerikanhuuhkajan Michigan-järveen. Lintu ei kuitenkaan hukkunut vaan ui rantaan kuivattelemaan. Forsmanin mukaan sen höyhenpeite oli todennäköisesti niin pahasti vettynyt, ettei se päässyt muuten ilmaan.

Saalislinnut ahdistelevat usein petolintuja veteen. Vastaavia tapauksia tunnetaan Suomestakin. Forsmanin mukaan saaressa pesivä huuhkaja saa aina lokit, varikset ja korpit kimppuunsa, jos se erehtyy liikkeelle keskellä päivää. Huuhkaja on kaikkein vihatuin peto, koska se on kaikkiruokainen ja suuri, niin suuri, että pystyy saalistamaan myös muita petolintuja, kuten aikuisia kalasääskiä.

”Pelko huuhkajaa kohtaan on niin syvällä lintujen geeneissä, että vaikka se on jostain päin maailmaa hävitetty pari sataa vuotta sitten, linnut hyökkäävät yhä päin huuhkajan kuvaa”, Forsman kertoo. Hän on kokeillut asiaa Kyproksella haukkatutkimuksen yhteydessä.

Videon tapauksessa huuhkajan kimppuun hyökkäsivät muuttohaukat. Niillä on erityinen syy ärhennellä huuhkajille, sillä lajit pesivät samassa ympäristössä, metsän keskellä kallioisilla jyrkänteillä.

”Esimerkiksi Saksassa suurin muuttohaukan pesintöjä tuhoava laji on huuhkaja”, Forsman kertoo.

Lintu kuivattelee rannalla uintireissun jälkeen:

huuhkajamuuttohaukkauinti