Maaliskuun lopulla käynnistyy Luonnontieteellisen keskusmuseon 100 lajia -haaste, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä tunnistamaan sata hyönteis-, kasvi- tai sienilajia vuoden aikana. Haasteen idea on lähtenyt Birdlifen ”Tunnista sata lintulajia” ja Suomen Hyönteisseuran ”100 hyönteislajia” haasteista. Birdlifen 100 lintulajia -kampanja on ollut yleisömenestys ja aktivoinut tuhansia uusia lintuharrastajia.

”Olisi hienoa, jos saisimme aktivoitua uusia harrastajia keräämään ja innostumaan myös muista eliöryhmistä”, kertoo hankkeen parissa työskentelevä biologi Ronja Saarinen Luonnontieteelliseltä keskusmuseolta.

”Muiden lajiryhmien harrastajia on paljon vähemmän kuin lintuharrastajia”, Saarinen kertoo.

”Harrastajien keräämällä lajitiedolla on tärkeä rooli monimuotoisuuden seurannassa.”

Marjalude. Kuva: Inari Nousiainen

Luonnontieteellisen keskusmuseon haasteessa lajeja voi tunnistaa oman kiinnostuksen mukaan yhdestä tai useammasta eliöryhmästä.

”Tavoitteemme on saada ihmiset kiinnostumaan kansalaistieteestä, luonnontarkkailusta, lajien opettelusta ja luontohavaintojen tekemisestä”, Saarinen kertoo. Kuka tahansa, joka on kiinnostunut lajitiedon keräämisestä ja luonnon havainnoinnista on tervetullut osallistumaa. Haaste sopii myös aloittelijoille.

100 lajia -haasteen verkkosivuille tulee 150 lajin listat kustakin eri eliöryhmästä. Lajilistalle on valittu yleisiä, helposti havaittavia tai tunnistettavia lajeja eri elinympäristöistä.

100 lajia -haasteen verkkosivuilla voi rekisteröityä käyttäjäksi ja tallentaa sinne omat lajihavaintonsa, myös ne lajit, jotka eivät ole ennalta valittujen 150 lajin joukossa. Lisäksi lajihavainnoijien tueksi perustetaan sometilit Facebookiin ja Instagramiin. Somekanavien kautta jaetaan tietoa lajien tuntomerkeistä ja ajankohtaisista lajeista, joita voi nähdä juuri tiettyyn vuodenaikaan.

Esimerkiksi nämä lajit ovat mukana 100 lajia -haasteessa

Luonnontieteellisen keskusmuseon 100 lajia -haasteeseen on valittu 150 lajia kustakin lajiryhmästä, eli hyönteisistä, kasveista sekä sienistä ja jäkälistä. Lajit on valittu sen perusteella, että ne ovat yleisiä, helposti tunnistettavia ja havaittavia.

Ylhäällä kuvassa kukissa ruokaileva kimalaiskuoriainen on yksi 100 lajia -haasteen hyönteislajeista. Kuva: Inari Nousiainen

Hyönteiset:

sormipaisukarve
haavankeltajäkälä
pohjankorvajäkälä
purokilpijäkälä

100 lajia100 lajia -haastehyönteisetjäkälätkasvitlajitietoLuonnontieteellinen keskusmuseoluontoharrastussienet

Tilaa Suomen Luonto

Suomen Luonto on ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaitta!