Lidl pystytti myymälätontilleen lahopuuaidan
Luonnon monimuotoisuus on nousussa yritysten vastuullisuustyössä ilmastomuutoksen rinnalle. Nyt se näkyy myös Vantaan Vapaalassa, jossa viimeistelyssä olevan uuden Lidlin myymälän pihalle on noussut lähes 75-metrinen lahopuuaita.
Pihalle valmistellaan myös tuhannen neliön niittyä sekä istutetaan erilaisia puita ja marjapensaita, joista on hyötyä sekä linnuille että pölyttäjille. Linnuille ja lepakoille on pönttöjä.
”Lahopuuaidan merkitys on massiivinen”, sanoo Suomen ympäristökeskuksen biodiversiteettiasiantuntija Riku Lumiaro.
Lumiaro on vetänyt Suomen ympäristökeskuksen asiantuntijanana yritysten luontopääomakoulutuksia.
”Vasta noin prosentti yrityksistä on kansainvälisesti sitoutunut ottamaan luonnon huomioon. Lidl on ilman muuta yksi edelläkävijä Suomessa.”
Monet toimet vaikuttavat sekä ilmastoon että monimuotoisuuteen.
”Ruokahävikin torjuminen on keskeistä”, sanoo Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen.
Monimuotoisuuden huomiointia yritetään myös kaupan sisällä erilaisten sertifiointien avulla.
Ilmastotyökin näkyy Vapaalan tontilla, sillä kaupan katolla on aurinkopaneeleita ja pihalla sähköautojen latauspiste.
Ketjuna Lidl pyrkii hiilineutraaliksi 2025 K-ryhmän tapaan, S-ryhmä sanoo tavoittelevansa hiilinegatiivisuutta.
Luonnon huomioinnissa tontilla Lidl on nyt ykkönen, mutta myymäläpihan ulkopuolelle Lidlin monimuotoisuustyö ei vielä ulotu. Lahopuuaita on tehty tontilta kaadetuista puista.
”Kyse on osittaisesta kompensaatiosta siitä, että luontoa hävitetään”, sanoo Lumiaro.
”Laajemmin rakentamisen luontovaikutuksia voi kompensoida ostamalla luontoalueita tai esimerkiksi ennallistamalla metsiä tai soita.”
Lidl vaikuttaa hyvin systemaattiselta.
Kun yrityksen suunnittelija kysyy, miten pihaa voisi vielä parantaa, Lumiaro toteaa, että kevääksi voisi olla hyvä saada pajuja pölyttäjähyönteisille. Tämä merkitään muistiin, ja voisi veikata, että kimalaiset huomaavat pajujen jossain vaiheessa ilmaantuvan Vapaalan tontille.
”Yritykset etenevät askel kerrallaan”, sanoo Lumiaro ja uskoo että moni yritys etenee vielä biodiversiteettiasioissa pitkälle, jos luonnon huomiointi vain on aidosti osa kulttuuria.