Siperian ikiroudasta on löytynyt hyvin säilynyt ikivanha tunturikiuru. Tämä kaunis arktinen kiuru kuuluu Suomenkin lintulajistoon, joskin on nykyisin äärimmäisen uhanalainen.

Tunturikiuru löytyi fossiilinetsijöiden tunnelista Indigirga-joen sivujoen varrella noin seitsemän metriä maanpinnan alta ja 150 metrin päässä tunnelin suuaukosta. Lintu on naaras ja sen lajinmääritys varmistettiin geneettisesti.

Se on tänään Communications Biology -sarjassa julkaistun tutkimuksen mukaan noin 46 000 vuoden ikäinen.

”Olimme yllättyneitä kun saimme radiohiiliajoituksen tulokset”, toteaa tutkimuksen päätekijä professori Love Dalén Ruotsin luonnontieteellisestä museosta Suomen Luonnolle.

”Se oli ainoa samalla matkalla löytynyt lintu, mutta löytöihin kuului kyllä nisäkkäitä kuten luolaleijona, jänis, susi ja mammutti.”

Tunturikiurun löytänyt kolmikko. Boris Berezhnov ja Spartak Khabrov toivat linnun tunnelissa Love Dalénille (keskellä). Kuva Pete Allibone

Löydön ainutlaatuisuus on siinä, että se on tutkijoiden mukaan ensimmäinen myöhäisen pleistoseenikauden kokonaisena löytynyt lintujäännös.

Esimerkiksi luolaleijonista on useita löytöjä. Tämä isokokoinen leijonan alalaji kuoli sukupuuttoon noin kymmenentuhatta vuotta sitten.

Tunturikiuruja. Kuva: Jonn Leffmann / Wikimedia Commons

Tunturikiuru elää yhä arktisella alueella. Suomen ja lähialueiden alalaji (Eremophila alpestris flava) saattaa tutkijoiden mukaan olla erään toisen alalajin kanssa polveutunut juuri Siperian löytöä geneettisesti muistuttaneesta kantamuodosta.

Love Dalén on aiemmin tullut tunnetuksi muun muassa tutkimuksestaan, jonka mukaan koira on voitu kesyttää paljon aiemmin luultua varhemmin.

Itä-Siperian maisemaa löytöalueelta Indigirka-joen sivujoelta. 46 000 vuotta sitten tässä oli avointa aroa, jolla mammutit, luolaleijonat ja tunturikiurut elivät. Kuva: Love Dalén