Lintutorneissa on hiljaista. Lintujen keväiseen hyörinään on vielä aikaa, ja lahtien yli kurottaa jää.

Ensi vilkaisulla lintulahti saattaa näyttää tyhjältä, mutta tarkemmin katsomalla ruovikon kätköistä voi löytää monenlaisia lintuja.

”Parhaita ja tunnettuja talvisia lintupaikkoja ovat sellaiset, jotka pysyvät sulana”, kertoo BirdLife Suomen lintuvesiasiantuntija Heikki Helle.

Hän kertoo, että sulaa vettä löytyy usein teollisuus- ja voimalaitosten edustalta, sillä niiden lauhdevedet pitävät jäitä loitolla.

Pitkään sulana pysyvät myös rehevien purojen laskupaikat, joita mikrobien hajotustoiminta lämmittää.

Monelle talvehtimista yrittävälle linnulle sulat ovat ainoita paikkoja, joista ne voivat löytää ravintoa.

Esimerkiksi sinisorsat pärjäävät talven yli sulassa. Ne kurkottavat vedestä kasvinosia ja selkärangattomia eläimiä. Jos pakkanen kiristyy ja sula jäätyy, niiden on löydettävä uusi.

”Sulassa voi myös olla taivaanvuohen, luhtakanan tai kaulushaikaran tyyppisiä viivyttelijöitä.”

Helle kertoo törmänneensä myös pajusirkkuun nimenomaan sulapaikkojen liepeillä.

Nämä talviharvinaisuudet piilottelevat rantary­teikön tai ruovikon suojissa. Vielä alkutalvesta ruokojen kimpusta saattaa löytää tutun sinitiaisen tai pikkutikan, sillä ne osaavat etsiä ruo’onkorsien sisällä talvehtivia ötököitä.

Helle kertoo, että parhaita hetkiä lintujen havaitsemiseen ovat auringon nousut ja laskut, sillä linnut ovat tyypillisesti liikkeellä hämärän aikaan.

”Jos linnut joskus talvella pitävät ääntä, ne ovat ilman muuta nämä hetket. Niiden täytyy käyttää aika ravinnon etsimiseen, joten siinä ei paljon meteliä itsestä pidetä.”

Vinkki! Havainnoi huomaavaisesti. Talvi on linnuille aina haastava, joten varo häiritsemästä ravinnon etsintää. Kameran kanssa houkutus lähestyä lintuja voi kasvaa, siispä mukaan kannattaa mieluummin ottaa kiikari.

luonnonkalenteripajusirkkuSinisorsatalvehtivat linnuttalvilinnut