Kauniit kevätsäät saavat haikailemaan metsään. Päiväretki onnistuu helposti viikonloppuna, pidemmälle vaellukselle voi lähteä vaikka pääsiäisenä. Oli retki minkä mittainen tahansa, eväät ovat olennainen osa sitä. Ulkoilmassa kaikki maistuu paremmalle, mutta eväisiin voi myös lähtökohtaisesti panostaa perinteistä voileipää enemmän. Tässä vinkkejä retkieväisiin, olitpa sitten lähdössä päiväksi tai pidemmäksi ajaksi luontoon.

Sekoita aamupuurot ja pastaruuat valmiiksi

Retkeillessä puuro on kätevä aamupala, sillä se on metsäolosuhteissa helppo kuljettaa ja valmistaa. Pelkät kaurahiutaleet veteen keitettynä eivät kuitenkaan maistu juuri miltään, eivätkä ne pidä nälkääkään kovin hyvin.

Puuroja voi piristää sekoittamalla erilaisia puurosekoituksia valmiiksi. Niihin voi nakata esimerkiksi pähkinöitä tai siemeniä, joista saa proteiinia. Proteiinia voi lisätä myös jauheen muodossa, ja luonnollisista vaihtoehdoista esimerkiksi hamppu-, herne- ja maitoproteiini toimivat hyvin. Kuivatut marjat ja hedelmät sekä marjajauheet taas tuovat puuroon makua. Esimerkiksi Punnitse & Säästä on aarreaitta puurojen sekoittelijalle!

Samaa sekoituskikkaa voi soveltaa myös muihin ruokiin. Kaupan valmiit pussipastat ovat usein mauttomia ja ravintoarvoiltaan köyhiä. Omat pussiruuat voi sekoittaa valmiiksi, jolloin saa itse päättää ruokansa sisällön ja maun! Pastat ja riisit voi vaihtaa täysjyvään, jolloin ne pitävät nälkää paremmin. Sekaan voi heittää mitä ikinä mieleen tulee; soijarouhetta, papuja, kuivattua jauhelihaa, kuivattuja sieniä, tomaattikastiketta…

Helppoa lisäenergiaa

Varsinkin pidemmällä vaelluksella nälkä tulee nopeasti. Vaikka ostaisitkin ruuat valmiina pussiannoksina, pakkaa rinkkaan mukaan esimerkiksi soijarouhetta, papuja tai linssejä. Niitä voi lisätä pussiruokien sekaan, jolloin ruoka on riittoisampaa ja täyttävämpää. Myös täysjyvätuotteilla vatsa pysyy pidempään kylläisenä kuin esimerkiksi vaalealla pastalla.

Makua ruokaan

Retkelle ei tarvitse ottaa pelkkää kuivamuonaa. Esimerkiksi juurekset säilyvät etenkin hieman viileässä kelissä hyvin ja niitä on helppo kuljettaa mukana ilman pelkoa litistymisestä. Monet juurekset vaativat pidemmän kypsytysajan, mutta esimerkiksi porkkanaa ja lanttua voi syödä sellaisenaan.

Kovat juustot säilyvät myös suhteellisen pitkään Suomen säissä, lukuun ottamatta kuumimpia kesähelteitä. Ruokaa voi maustaa myös valmispestolla, soijalla tai muilla itämaisilla kastikkeilla, jotka säilyvät pitkään. Pussiruokiakin voi käyttää luovasti: lisäämällä pussikeittoa ruuan sekaan saa ruuan makua tehostettua!

Jäädytä!

Viikonloppuretkiä tai pidemmän vaelluksen ensimmäisiä päiviä varten eväitä voi pakastaa. Näin helpommin pilaantuvaa ruokaa pystyy syömään vielä retken toisena tai kolmantenakin päivänä. Pakkaseen voi heittää vaikka makkarapaketin tai tuorejuuston. Säilöä voi jäädyttämisen lisäksi toki perinteisemmilläkin keinoilla, kuten kuivaamalla, etikoimalla tai sokeroimalla.

Pakkaa oikein

Retkeilijäkonkareille tämä on peruskauraa, mutta kokematon saattaa yllättyä. Ruokien pakkaamiseen kannattaa varata aikaa! Monet ruoka-aineet tulevat kaupassa pakkauksissa, jotka ovat liian isoja, painavia tai muuten epäkäytännöllisiä rinkkaan. Esimerkiksi pahvista puuropakettia on turha pakata mukaan, ja hiutaleet kannattaa siirtää vaikka muovipussiin. Eväitä pakatessa on hyvä miettiä, kuinka jäljelle jäävän roskan saa kannettua helposti metsästä pois (muovipussi) tai hävitettyä luonnossa esimerkiksi polttamalla (pahvi).

Ole luova

Eväsleivän ei tarvitse aina olla perinteinen kurkku-juusto-salaatti-versio. Väliin voi sipaista vaikka pestoa tai hummusta, paistaa kananmunan tai sujauttaa omaa herkkuasi, esimerkiksi hyvää juustoa tai kalaa. Pidemmälle metsäretkelle lähtiessä kaupassa kannattaa pitää silmät auki – yllättävän moni tuote säilyy lämpimässäkin ja on helppo kuljettaa mukana. Retkiruokia on mukava suunnitella porukalla. Näin ruokaideoista tulee monipuolisempia ja retkitunnelmakin syntyy jo etukäteen!

retkeilyretkiruokaretkivinkit