11. Älä pingota!

Kestävien valintojen opettelu vaatii uusien tottumusten syntymistä. Älä soimaa itseäsi tai muita, jos muutos on hidas. Se vaatii suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä.

12. Vähennä ruokahävikkiä

Opettele tekemään lämmin voileipä tai munakas tähderuoista. Näin saat pienennettyä ruokahävikkiä.

Munakasresepti kahdelle: 4 kananmunaa, 2 desiä maitoa, ripaus suolaa ja pippuria, sekä täytteeksi sitä mitä sattuu kaapista löytymään: ruoantähteitä, tomaattia, paprikaa, raastettua juustoa, keräkaalia, keitettyä perunaa, kanaa tai kinkkua.
Ruoantähteet toimivat myös lämpimän voileivän päällä. Kruunaa leipä kuorruttamalla se tavallisella tai vegaanisella juustolla.

13. Korvaa liha palkokasveilla

Palkokasvit ja muut kasvisproteiinit ovat oiva lihan korvike. Linssit ja pavut ovat terveellinen, ympäristöystävällinen ja edullinen vaihtoehto lihalle. Arkisissa perusruoissa jauheliha tai kanasuikaleet on helppo korvata kypsillä, käyttövalmiilla purkkipavuilla. Kokeile bolognese-kastiketta, makaronilaatikkoa, currya tai keittoa käyttäen lihan sijaan papuja tai linssejä. Erilaisia kasvisproteiinivalmisteita löytyy kaupoista runsaasti. Kasvissyönti ei ole ikinä ollut näin helppoa!

14. Osta ympäristöystävällistä saippuaa

Ympäristöystävällisiä tuotteita löytyy sekä neste- että palasaippuoista. Näistä palasaippua on vieläkin parempi valinta: se ei sisällä vettä, joten kuljetuksiin tarvitaan vähemmän energiaa ja siitä syntyvät pienemmät päästöt. Lisäksi palasaippua on kukkarolle parempi valinta: nestesaippuaa tulee helposti käytettyä liikaa, jolloin se kuluu loppuun nopeammin.

15. Vältä mikromuovia

Glitteriä sisältävät meikit, jotkut hammastahnat ja ihon kuorintavoiteet sisältävät mikromuovia. Jätä glittermeikit ostamatta, ja valitse kuorintavoide, joka ei sisällä mikromuovia.

kestävyyskestävä elämäkuluttaminensata askelta