Ymmärtääkseni lintujen kesäruokinta on turhaa ja voi aiheuttaa pesäpoikasille kehitysvaurioita. Kuinka paljon asiaa on tutkittu, ja onko eri ravintoaineiden vaikutuksista tietoa? Jos laitan yhden mahdollisimman laadukkaan pötkön kertaluonteisesti kesäruokinnaksi, aiheuttaako se haittoja linnuille? Missä vaiheessa poikasten elimistö pystyy sulattamaan talviruokinnalla yleisesti käytetyt ravintoaineet?

Kukin lintulaji löytää kesällä luonnosta tarvitsemansa ravinnon. Pesintäaika on sopeutuma ajankohtaan, jolloin poikasille annettavaa ravintoa on eniten tarjolla.

Eri lintulajeilla ihanteellisen ravinnon koostumus on erilaista. Sen vuoksi kysymyksessä tarkoitettua tietoa pitäisi tutkia lintulajikohtaisesti, ei ”pötkökohtaisesti” sen sisällön suhteen.

Siemensyöjät kuten peipot, keltasirkut, viherpeipot sekä tiaiset ja varpuset ruokkivat poikasensa hyönteisillä. Siksi talviruokinnassa käytettävät rasvapötköt niihin sulatettuine siemenineen ovat vain harvoin, jos koskaan, sopivaa poikasravintoa.

Vaikka emot saattavat erehtyä ruokkimaan poikia pötköravinnolla, on hyvinkin mahdollista, että poikasten elimistö ei ole kypsä käyttämään hyväkseen tätä ravintoa. Tähän kysyjäkin viittaa. Vasta poikasten itsenäistyttyä ne ottavat oppia muista linnuista ja voivat hakeutua talviruokinnoille.

Kesäruokinnan suurin vaara luonnonvaraisille linnuille on tautien leviäminen ruokintapaikoilta siellä käyviin lintuihin ja edelleen poikasiin. Taudinaiheuttajat hyötyvät lämpimistä kesäsäistä ja kosteista oloista.

hyönteisravintolintujen poikasetlintujen ruokintatalviruokinta