MAAILMAN TALOUSFOORUMI Sveitsin Davosissa oli saanut tammikuussa pihalleen teltan. Arctic Basecamp on jo muutamana vuonna muistuttanut ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeydestä ja sen erityisestä merkityksestä Arktikselle.

Tänä vuonna teltan pakkasessa yöpyi ruotsalainen koululakkolainen Greta Thunberg. Hän oli tullut paikalle junalla, toisin kuin esimerkiksi Jyrki Katainen ja Timo Soini.

Tutkijoiden aloitteesta paikalle nousseessa teltassa tajutaan ehkä kokoussaleja paremmin se, minkä Greta puki sanoiksi Davosissa: ”Jos emme välitä ilmastokriisistä ja ympäristöstä, muulla ei ole enää merkitystä, sillä ilmastomuutos muokkaa tulevaisuuden.”

Missään ilmastonmuutos ei muuta tulevaisuutta niin kuin Arktiksella, jossa lämpötila nousee muuhun maailmaan nähden kaksin verroin, sillä valoa heijastavan jään ja lumen vähentyminen aiheuttaa lämpenemistä helpottavan kierteen.

ARKTIKSELLE MERKITSEE suunnattomasti, pyritäänkö koko maapallon lämpeneminen rajoittamaan 1,5 vai kahteen asteeseen. Kahden asteen maailmassa esimerkiksi merijää häviää kokonaan kymmenen kertaa niin usein kuin 1,5 asteessa.

Suomi ja Eurooppa eivät ole nyt 1,5 asteen polulla vaan kaukana siitä. Suomi on kolmessakymmenessä vuodessa vähentänyt päästöistään vain reilun viidenneksen, ja Ruotsiin nähden päästömme ovat henkeä kohden kaksinkertaiset. Ruotsi luopui kauan sitten lähes kokonaan fossiilisista polttoaineista ja turpeesta lämmön ja sähkön tuotannossa. Suomessa pelkän turpeen päästöt ovat puolitoistakertaiset Ruotsin kaikkiin sähkön ja lämmöntuotannon päästöihin verrattuna.

Tämä on hämmästyttävää. Vielä hämmästyttävämpää on, että esimerkiksi Keskusta haluaa polttaa turvetta vielä 2040-luvulla. Samanlaista viivyttelyä on se, että ministeri Kimmo Tiilikainen haluaa odotella siirtymää sähköautoihin ilman asian vauhdittamista valtion vahvalla tuella.

SAMAAN AIKAAN turpeelle maksetaan Suomessa verotukea, jolla jarrutetaan siirtymistä pois tästä eniten päästöjä tuottavasta polttoaineesta. Norjassa suomalaista turve- ja dieseltukea vastaavalla verotuella on päästy tilanteeseen, jossa puolet myydyistä autoista on sähköautoja ja lataushybridejä, ja niiden kokonaismäärä on jo 300 000. Pelkästään Nissan Leafeja on Norjassa 50 000, kun Suomessa täyssähköautoja on yhteensäkin vain pari tuhatta.

Lähes kaikki puolueet vakuuttivat ennen joulua olevansa 1,5 asteen tavoitteen takana. Se oli julistus. Vasta valmius toimiin kertoo, ovatko puolueet tavoitteen suhteen tosissaan ja samalla Arktiksenkin puolella. Mittareita, joista puolueiden todellinen kantti näkyy, ovat turve ja sähköautot. Jos niissä toimittaisiin nopeasti, saataisiin pois viidennes Suomen päästöistä. Muutoksen sysäisi liikkeelle verotukien siirto dieselistä ja turpeesta ilmaston puolelle.

Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii samaa pelottomuutta ja asennetta kuin Greta Thunbergilla. Davosin teltassa nähtiin paremmin kuin päättäjien saleissa myös se, että talousfoorumi ja esimerkiksi Suomen nykytoimien taso antavat maail­man luisua väärään suuntaan.

arktisilmastonmuutospäästötsähköautotturve