Sähköautojen yleistyminen edellyttää pikalatauspisteitä, joissa akun voi ladata. Toistaiseksi maassamme on niitä vain kaksi. Ensimmäisen
avasivat Fortum, Nissan ja ABC-huoltoasemaketju Espoon Nihtisiltaan viime syyskuussa ja toisen Helsingin Energia toimitaloonsa Kamppiin lokakuussa.
Fortum, ABC ja Nissan ovat yhteistyössä avaamassa vielä 20 latausasemaa ensi vuoden loppuun mennessä.
”Ensisijaisena tavoitteena Suomessa on sähköistää E18-tie ja sen jälkeen Lahden ja Tampereen suunnat”, tutkimus- ja kehityspäällikkö Juha Matikainen Fortumista sanoo.
”Pikalataukset tukevat sähköauton käyttöä muuallakin kuin kaupungeissa. Pisteistä saadaan 20 minuutissa taas toistasataa kilometriä lisää ajoaikaa.”

Bensiiniin verrattuna sähkö on halpaa. 70–80 prosenttia latauksesta tehdään kotona, jolloin energiakustannus on noin kaksi euroa sataa kilometriä kohti. Sähköautoilu säästää myös ympäristöä, mikäli akut ladataan uusiutuvalla energialla.
Kotona lataava tietää, mitä sähköä saa, ja myös pikalatauspisteisiin voidaan toimittaa sertifioitua sähköä.
Sähköautoja on Suomessa vasta alle 200. Ruotsissa niitä on jo noin 1500 ja Norjassa yli 8000.
”Norjan vauhti on kova. Vuoden loppuun mennessä siellä on jo 12 000 sähköautoa”, Matikainen sanoo.
Norjassa sähköautojen hankintaa rahoitetaan bensa- ja dieselautojen myynnillä.
”Meillä Nissanin sähköauto maksaa noin 41 000 euroa ja Norjassa 32 000 euroa. Norjassa sähköautoilija ei liioin maksa kaupunkitulleja, pysäköi ja ylittää vuonot ilmaiseksi sekä käyttää julkisen liikenteen kaistoja.”
Myös Virossa ollaan askelen edellä. Hitaita latauspisteitä on etelänaapurissamme jo 600 ja pikalatausasemia tämän vuoden loppuun mennessä 200. Niiden väli on 40–60 kilometriä.

Autotkin ovat edullisia. ”Viron valtio palauttaa tuhannelle ensimmäiselle sähköauton ostajalle auton hinnasta puolet tai maksimissaan 18 000 euroa.”
Matikaisen mukaan toiveita on, että Suomessakin päästään vastaaviin kannustimiin kuin Norjassa ja Virossa – onhan sähköauto tulevaisuuden auto.
Matikainen uumoilee, että pitkien etäisyyksien Suomessa yleistyvät ensisijaisesti ladattavat hybridit.
”Akut ladataan verkosta ja sähköllä ajellaan 20–80 kilometriä. Sen jälkeen polttomoottori käynnistyy.”

Autoilun historia alkoi sähköautoista.
1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alkupuolella Yhdysvaltojen isoissa kaupungeissa esimerkiksi kaikki taksit olivat sähköautoja. Kun akku tyhjeni, se vaihdettiin akunvaihtoasemilla täysinäiseen.
Samaan aikaan kehitettiin polttomoottoria, jonka läpimurto oli starttimoottorin keksiminen.
”Naiset ajoivat vielä pitkään sähköautoilla, sillä ajopelit olivat mukavia ja siistejä.”
Miehet saivat naiset 1920-luvulla vakuuttuneiksi polttomoottorin helppoudesta ja samaan aikaan Ford rupesi syytämään markkinoille T-malliansa sarjatuotantona.
”Nyt ollaan tultu takaisin lähtöpisteeseen”, Matikainen tuumii. ”Tekniikka on tosin nyt huomattavasti parempaa.”

sähköauto

Tilaa Suomen Luonto!

Avain ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaittaan alk. 19,40 € / 3 lehteä + digipalvelu.
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.