Teksti: Pekka HänninenKuvitus: Anne Stolt

Kaupan tiskillä saattaa sormi mennä suuhun: eettisyyden ja reiluuden lisäksi pitäisi vielä arvata hiilijalanjälki. Tuotteen hiilijalanjäljen arviointi on vaikeaa, sillä siihen vaikuttavat useat tekijät: mitä raaka-aineita on käytetty, kuinka paljon ja millaista energiaa valmistusprosessi on vaatinut, ja miten pitkiä kuljetuksia on tarvittu.

Yksilötasolla kulutusvalinnoilla voi pienentää hiilijalanjälkeään kymmeniä prosentteja, mutta yhden ihmisen päästöt ovat globaalissa mittakaavassa kuin kärpäsen jätös Saharassa – jos sitäkään. Tarvitaan siis joukkovoimaa.

”Ihminen on sosiaalinen laji, ja sillä, miten muut ajattelevat ja toimivat on meille suuri merkitys”, toteaa tutkijatohtori Janne M. Korhonen.

Haluatko lukea koko jutun?

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu tästä

🌍 Luotettavaa ja tutkittua tietoa luonnosta ja ympäristöstä
Palkittua ja asiantuntevaa luontojournalismia.

🔓 Tilaajana opit tuntemaan luontoa ja eri lajeja ja saat syvällistä tietoa muuttuvasta ympäristöstämme
Tilaukseen sisältyy rajaton pääsy digiarkistoon. 

🌿 Tilaamalla Suomen Luonnon tuet luonnonsuojelutyötä.
Tuottomme käytetään Suomen luonnonsuojeluliiton työhön.

📌 Tilaa nyt – ensimmäinen kuukausi vain 1 €!

Lehti + Digitilaus sisältää

  • 10 painetun lehden numeroa vuodessa.
  • lehtiartikkelit lisämateriaaleineen (videoita, ääniä, lisäkuvia) helposti verkossa luettavassa muodossa.
  • vain verkossa julkaistavat jutut.
  • näköislehden.
  • arkiston vuodesta 1941.

Digitilaus sisältää

  • lehtiartikkelit lisämateriaaleineen (videoita, ääniä, lisäkuvia) helposti verkossa luettavassa muodossa.
  • vain verkossa julkaistavat jutut.
  • näköislehden.
  • arkiston vuodesta 1941.
ilmastomarssiilmastoviisaskuluttajakulutuslihansyönti

Tilaa Suomen Luonto

Opi tuntemaan luontosi ja tue sen suojelua!
Suomen Luonto digitilauksen ensimmäinen kuukausi nyt 1 €!