Ilmastoviisas ihminen: Onko kuluttajan valinnoilla väliä?
Arjen valinnoilla voi pienentää hiilijalanjälkeä merkittävästi. Mutta riittävätkö kuluttajan teot kääntämään ihmiskunnan suunnan?
12.12.2019
Teksti: Pekka HänninenKuvitus: Anne Stolt
Kaupan tiskillä saattaa sormi mennä suuhun: eettisyyden ja reiluuden lisäksi pitäisi vielä arvata hiilijalanjälki. Tuotteen hiilijalanjäljen arviointi on vaikeaa, sillä siihen vaikuttavat useat tekijät: mitä raaka-aineita on käytetty, kuinka paljon ja millaista energiaa valmistusprosessi on vaatinut, ja miten pitkiä kuljetuksia on tarvittu.
Yksilötasolla kulutusvalinnoilla voi pienentää hiilijalanjälkeään kymmeniä prosentteja, mutta yhden ihmisen päästöt ovat globaalissa mittakaavassa kuin kärpäsen jätös Saharassa – jos sitäkään. Tarvitaan siis joukkovoimaa.
”Ihminen on sosiaalinen laji, ja sillä, miten muut ajattelevat ja toimivat on meille suuri merkitys”, toteaa tutkijatohtori Janne M. Korhonen.
🌍 Luotettavaa ja tutkittua tietoa luonnosta ja ympäristöstä Palkittua ja asiantuntevaa luontojournalismia. 🔓 Tilaajana opit tuntemaan luontoa ja eri lajeja ja saat syvällistä tietoa muuttuvasta ympäristöstämme Tilaukseen sisältyy rajaton pääsy digiarkistoon.
🌿 Tilaamalla Suomen Luonnon tuet luonnonsuojelutyötä. Tuottomme käytetään Suomen luonnonsuojeluliiton työhön.
📌 Tilaa nyt – ensimmäinen kuukausi vain 1 €!
Lehti + Digitilaus sisältää
10 painetun lehden numeroa vuodessa.
lehtiartikkelit lisämateriaaleineen (videoita, ääniä, lisäkuvia) helposti verkossa luettavassa muodossa.
Maapallomme ei kestä nykyisenlaista kulutusta. Tänäkin marraskuisena perjantaina kaikki Suomen Luonto -lehden tuotot käytetään kokonaisuudessaan luonnonsuojelutyöhön. Avaamme viimeisimmän lehden kaikki artikkelit ilmaiseksi luettavaksi viikonlopun ajaksi 28.11.–1.12.
Vastuullisesti käyttäytyvät kuluttajat edistävät ansiokkaasti ilmastonmuutoksen ja lajikadon torjuntaa, mutta heidän osuutensa on niin pieni, että se ei ainakaan vielä riitä pelastamaan maailmaa.