Pentti Linkola 1988: Luonnonystävän elämäkerta
Pentti Linkolan teksti on julkaistu Suomen Luonto -lehdessä vuonna 1988.
Etsin Suomen luontoa. Etsin siruja. Olisiko jossakin jotakin jäljellä?
Ennen kävelin, sousin, ajoin pyörällä, kiipesin kallioille ja puihin, istuin ja makasin luonnossa, metsässä, suolla, rannalla, saaressa, meren ja järven ulapalla, koko vuoden, vapusta elokuun loppuun melkeinpä ihmisen taloissa sisällä käymättä, syksyllä ja talvellakin paljon useampia tunteja kuin sisällä huoneessa.
Sitten tulivat tiet, tehtaat, autot, traktorit, kaivinkoneet, oja-aurat, suihkukoneet, helikopterit, moottorisahat, moottorikelkat, moottoriristeilijät, autolautat, betoni, lasi ja asfaltti. Suomi hävisi, mureni pala palalta, oli poissa. Se kävi nopeasti. Jos supistan näkökulmaa äärimmilleen, omaan itseeni, niin surullisinta on se, että minä jäin jäljelle. Minä jäin neljän seinän sisälle.
Keuhkot hapettavat verta, aineenvaihduntaa tapahtuu. Eikä se tyhjyys, jonka luonto jätti jäljelle, ole oikeaa tyhjyyttä. Se on tyhjyyttä joka tuntuu, muistuttaa koko ajan. Pää on halkeamaisillaan, silmät ja korvat halajaisivat erämaan ikipuita, lehtorantoja ja tiirakarikoita, sinisiä vaaroja, uneksivaa ja rikkumatonta hiljaisuutta. Jalat olisivat menossa, hiipimässä mahtikuusikossa, jossa seuraava salaisuus kymmenen metrin päässä on vielä piilossa, kahisuttamassa neilikkakedon pintaa, harppomassa kevein ja nopein kurjen askelin nevan jännettä.
Mutta jalat rummuttavat vain mökin lattiaa, vain matto tai vuoteenpeitto kahisevat.
Joskus minä käpsehdin pihallani, teen siellä polttopuita, ikään kuin vielä polttopuita tarvitsisin, tai yritän puuhata puutarhassa, yritys sekin, puutarhaa minulla ei koskaan ollut silloin kun minulla oli luonto. Mutta äkkiä aloittaa taas, on kai ollut aamiaishetki, moottorisaha tuolla, missä lomarakennusta ja laituria tehdään viimeiselle lapsuuteni onkikivelle, ja toinen tuolla, missä viimeisiä rantaleppiä katkotaan. Ja samalla alkaa verkkosaunan takana puskutraktorin syvä murina ja sen kauhan kalina. Tiedän, että se raivaa ja siirtelee viimeisen taivaanvuohiniittyni ojasavia ja reunalehtojen kiviä, pajun ja tervalepän juurakoita ja runkojen murskeita toiseen paikkaan ja taas takaisin entiseen paikkaan iltamyöhään saakka, kymmeneen tai yhteentoista, aina tunnin pari vielä lyhtyjensä valossa, niin kuin se on tuolla kolmenkymmenen aarin alalla tehnyt jo kolme kuukautta, lauantait ja sunnuntait siinä kuin arjetkin. Nykyajan hämäläinen nuori-isäntä ei enää lemmi tyttöjä, hän lempii raivaustraktoriaan.
Juoksen pihan poikki tupaa kohti, mutta en ehdi: liiterin ja nurkkamäntyjen takaa syöksyy tukkaa viistäen suihkuhävittäjä, ilmavirta ja kauhu yhdessä heittävät minut nurin polulle, huumaava ujellus tulee vasta hetken päästä. Niitä on kaksi, ja olen oppinut, että ne repivät taivasta ja maata tunnin verran, ennen kuin kaiketi polttoaineentäydennys pakottaa ne palaamaan Pirkkalaan missä on helvetin ydin.
Nyt olen taas neljän seinän sisällä. Hiljaisuutta en saa täälläkään. Ikkunalasit helisevät ja seinät täräjävät. Yhteiskunnan hallittu rakennemuutos ääntelee.
Muistan erikseen sadat puuyksilöt, sadat linnunpesät, neliömetrilleen ja korkeudelleen maan pinnasta – vaikka yhtään näistä puista ja mättäistä ei ole jäljellä.
Täällä neljän seinän sisällä minä yritän kuvata luonnonystävän tuntoja, toistenkin luonnonystävien puolesta, ja luonnonystävien viimeisten eläin- ja kasviystävien puolesta. Lähetän niitä kuvauksia täältä ulos kaikkeen maailmaan.
Sitten minulle tuo posti vieraitten ihmisten kirjeitä. Kummallisia viestejä. ”Kiitos että olet olemassa”. Tai ”kuinka vielä jaksat pysyä hengissä? On kuitenkin hyvä että jaksat ––” Ja minusta alkaa tuntua siltä kuin minun olisi pakko sittenkin vielä vähäksi aikaa laatia itselleni eloonjäämisstrategia.
*
Käyn vielä tuhannennen kerran mietteissäni läpi kotiseutuni. Omalta tontiltani en pääse kävellen tai pyörällä mihinkään, olen yrittänyt joka suuntaan ja tullut aina verissäpäin takaisin. Peninkulman parin säteellä tunnen joka hehtaarin ja tiedän, mitä sille on tapahtunut. Olen koettanut paaduttaa itseni hyötytavoitteella ja sukeltaa mustikkamarikoihin, entisiin ”omiin” takametsiini, joista pitäjän ainoa salolampi jo parikymmentä vuotta sitten kaakkureineen poiskuivattiin. En onnistu siellä silmiäni niin asettamaan, etteivät ne osuisi metsäautoteiden varsia kirjavoiviin automessuihin, sinisen, punaisen, vihreän, mustan ja valkean peltiseen väikkeeseen. Enkä saa mielestäni sitä, että syyskesän ilmatila on lentokoneita lukuun ottamatta hiljainen. Hyvinvoinnin kaatopaikoilta siinneet huuhkajat, nuo siivekkäät jättiläisrotat, nuo ihmisen parhaat ystävät, hänen kivääriensä ja haulikkojensa työn viimeistelijät, ovat raivanneet jäljettömiin hiirihaukan, mehiläishaukan, ruskosuohaukankin ruokoviidakostaan, kalasääsket nimikkopitäjästään.
Äkkiä muistan, kuinka ihminen voikaan unohtaa, pienen ihanan rämelapun, sehän on vain parin kilometrin päässä aivan Vanajan rannassa, sitä kai ei voi ojittaa, järvenpinta on kai liian lähellä (mitäpä ihminen ei voisi), siellähän myös ennen oli mustikoita.
Otan ämpärin ja kävelen sinne, mustikoita on sinisenään, alan poimia. Äkkiä remahtaa aivan vieressä kaivinkone – ei sama kuin kotitonttini rajalla, vaan toinen – huumaavaan räiskeeseen ja kolkutukseen. Olin unohtanut tämänkin: rämeen rantaan, kaavassa vihervyöhykkeeksi, seudun viimeiseksi, merkittyyn on noussut kaksi huvilaa, ja niiden pihamaata nyt silitetään. Huvilat rakensi vuokra-ansiota saadakseen poikkeusluvalla, rakennuslautakunta yritti panna vastaan, pankinjohtaja ja metsäteknikko (samassa persoonassa), jolla jo on oma huvila läheisessä niemessä. Ostipa kuorma-autonkin saadakseen tien ja ajaakseen soraa upottavan rämeenkulman läpi, lukemattomia, lukemattomia sorakuormia, kokonaisen viipaleen harjua.
Onko minulla käsittämättömän huono onni, onko tilasto minua vastaan, osuuko iskuja joka päivä juuri minuun? Ei, tiedän, ja muilta kuulen, että pankinjohtajametsäteknikko on tässä maassa joka kylällä, tai kaksi, tai kolme. Ja kaikkialla suomalainen kaivaa, ensin kuokalla, sitten kaivinkoneella, ikenet aina yhtä irvessä. Nykyajan epäarvoitus: puut se nurii, maat se tasii, mikä se on? Se on katerpillari.
Tai ehkä liioittelen? Lisään? Rämähtikö todella kaivinkone möyryämään sadan metrin päässä juuri saatuani kourallisen mustikoita ämpärin pohjalle Suolahden rämeellä elokuussa 1987?
Paavo Haavikon siteeratuin ajatelma: parodia on käynyt mahdottomaksi, ne tekevät sen itse. Muutettavat muuttaen: liioittelu on käynyt mahdottomaksi, todellisuuden painajainen ehtii aina edelle. En yritäkään rasittaa mielikuvitustani, kirjoitan vain silmieni ja korvieni havainnoista, tapahtumista nyt ja ennen.
*
Hirmuinen veto, kaiho ja kaipaus minulla on tähän Suomeen, tähän kotimaahan, jota nuoruudessa niin hillittömästi rakastin. Mutta kaikki ennen nähdyt paikat itsesäilytysvaisto on jo kauan karsinut pois, minulla on murhaavan hyvä maisemamuisti, enkä uljaan uuden maailman haavoja tutussa maastossa pysty kestämään. Ja valitettavasti minä olen pääosan Suomesta nähnyt vaellusvuosinani, nähnyt, rekisteröinyt ja kiintynyt.
Joitakin aukkoja, yllättäviäkin, oli jäänyt, ja nekin olen nyt kuronut umpeen tällä vuosikymmenellä, Hailuodot, Iniöt ja Velkuat, Koijärvet, Koskeljärvet, Kyyvedet, Linnansaaret, Ounasjoet. Elämyksiä on vielä löytynyt, mutta kaikkialla suurin varauksin: kaikkialla on vyörytys, prosessi ollut käynnissä, toistamiseen ei mihinkään näistäkään ole uskallusta yrittää.
Kaikkein huonointa strategiaa oli yritys etsiä rauhaa ja onnea luonnonvalokuvien perusteella. Niitähän meillä on toinen toistaan satumaisempia, jumalaisia puronotkoja, kukkaniittyjä ja merenluotoja, eikä niillä ole loppua ennen kuin kaikki loppuu.
Mutta osoittautuu, että mikään ei valehtele niin kuin valokuva. Se valitsee kapean sektorin ihmisen 360 asteen havaintokentästä ja silmänräpäyksen ajan virrasta, ja se sulkee pois äänen, melusaasteen, saasteista kauheimman. Kun otan selvää, missä kuvan sädehtivä merenluoto sijaitsee, löydän sen kyllä. Ja sen takana möyryää vuortakin korkeampi Tukholman autolautta, jonka kylkeen mahtuu yhtä aikaa tämä ja kolme muuta luotoa siten, että pääosa laivaa näkyy luotojen ylitse ja palasia viitenä kaistaleena luotojonon sivuilta ja lomasta. Ja kun käännän niskaani vähäsen, näen voimansiirtolinjan, joka pikkusaariin poikkeamatta loikkii saariston yli ja halvaannuttaa minut tekniikan mahtavuudella niin hartaaseen kunnioitukseen, etten huomaa väistää ohikiitävän pikaliipparin hyökylainetta, vaan kastun läpimäräksi rantakalliolla.
*
Kaiken jälkeen minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin pettää vihreät periaatteet ja liittyä ulkomaanturistien virtaan — silloin, kesällä, kun vaellusveri hivuttavan pakottavasti polttaa. Saan parhaan ystäväni mukaan, joku jaksaa vielä minun kanssani, retuutamme polkupyörämme eri maihin laivoilla, junilla ja linja-autoilla.
Ruotsissa ihmettelen suunnattomia metsäpintaaloja ja oman Hämeeni korkeudella monen peninkulman mittaisia asumattomia tienvarsitaipaleita, pitempiä kuin missään meidän Lapissamme. Naavaa riippuu puissa tiepuolessakin, niin kuin lapsuuden Suomessa. Kapeat hillityt tiet ja yksikaistaiset sillat valtionmaanteillä tuntuvat uskomattomilta kotimaan päättömään haaskaukseen ja rementämiseen verrattuina. Yhtään rakennustyömaata, yhtään kaivinkonetta, yhtään nosturia, yhtään kirkuvan väristä taloa, yhtään tasakattoista rumilusta, yhtään lomamökkiä rannalla en näe, vaikka viikot vierivät, kaupungit, kylät ja maakunnat vaihtuvat.
Unkari on vielä hymyilevä paratiisi Suomeen verrattuna, niin kuin kaikki maat, Bükk-vuoriston unohtuneen metsäniityn aamuaurinkoisessa reunassa minä seuraan kuinka kahdeksan villisianpoikaa poimii mansikoita ja pyökkimetsästä löydän valkoselkätikan. Tiszan rannassa kartta pettää, lossia ei olekaan, pääsemme ranta-ukon vieminä ruuhella ylitse, joen takana joudumme pyörinemme viidakkoon, harmaahaikarat istuvat kuin patsaat valtaisassa piilipuussa ja tuijottavat meitä kalansilmin, laulusammakot huhuilevat tulvalehdoissa kuin menninkäiset, tulee hämärä, suuret ruskeanharmaat kovakuoriaiset piirittävä meidät, lentävät silmiin ja tukkaan, niityn ylle ilmaantuu kymmenien jättiläislepakkojen parvi.
Lintujärven rannasta kalastajanvaimo Piroshka kaappaa meidät koko vuorokaudeksi läkähdyttävän runsaaseen kestitykseen, kirkkomaan veräjältä pastorinrouva vie huikeasta helteestä suojaan kirkonmuurin varjostamaan solaan ja esittelee yhtä ylpeänä ainoaa kirsikkapuutaan ja muurinhalkeamassa poikasia ruokkivaa mustaleppälintuaan — sillä aikaa kun koko perhe valmistaa meille lounasta. Illalla melkein nimettömässä kylässä Tiszan takana mustalaiset vinkkaavat meidät mukaan puutarhajuhliinsa.
Unkarissa minä kuitenkin osaksi petyn, siellä asuu hikisiä ja ylilihavia ihmisiä, jotka kuljettavat raskailla kuorma-autoilla hiekkaa, soraa ja pieniä kiviä edestakaisin niin kuin pohjoinen sukulaiskansansa, vehnäpeltoa vyöryy kymmenen itäsaksalaista Fortschritt-puimuria vinorintamassa. Unkarilaiset pinkovat kiilto silmissä kohti länsimaista räähkäelämää. Muovi- ja paperitörky tienvarsilla ja kyläkujilla on jo nyt kuvaamaton, ojissa säkkejä, joiden repeämistä pursuu punaisia kananhelttoja.
Mutta Puola, oi Puola! Puolassa minä löydän ihanat laajat aarniometsät, kaartelevat kotkat ja mustahaikarat, telttaöiden hiljaisuutta rikkovat vain peurojen ärjähdykset, kehrääjän surina ja nuolihaukan huuto kolmikymmenmetristen petäjien latvoissa.
Puolassa minä löydän ihanat ihmiset ja ihanat kylät, joissa lehmät, kyyhkyset, lampaat, siat, pienet tytöt, ankat, koirat, kattohaikarat, varpuset, pienet pojat, miljoonat pääskyset, kanat, kissat, hanhet ja kalkkunat muodostavat yhtenäisen elävän maton koko pinta-alalle; tienvarsillakin pitkillä asumattomilla taipaleilla joka kolmenkymmenen metrin päässä pikkiriikkinen valpas koira, seuraa liikennettä isot korvat pystyssä.
Kerran minä jäin hämmentyneenä tuijottamaan yhtä hiljaiselta näyttävää neliömetriä puistonurmikolla, pian sentään ruohotupas heilahti ja kananpojan kirkas silmä välähti. Ja hevosia, kymmenintuhansin — koko perheen vankkureissa iloisena, verkalleen, käymäjalkaa, välillä kymmenen metriä leppeää hölkkää, lihava, kiiltävä hevonen, minä muistan oman suomalaisen hevoseni, joka on yhtä tehokas ja kiireinen kuin minäkin, ei koskaan yhtään käyntiaskelta, aina täyttä ravia.
Puolalainen kylä: kaikki ihmiset ulkona, ruokkimassa eläimiä, töissä puutarhassa, kävelemässä raitilla, kaivamassa lapiolla ojaa terveinä ja voimakkaina, iltaisin perhekunnittain istumassa penkillä talon edessä, televisioantennit heilumassa hylättyinä ja ikävissään tuulessa, Puolan tuulessa, se on aina länsi–luoteessa, navakka ja viileä. Illalla saapuvat kaikilta suunnilta yksinäislehmät lypsylle ja yöpuulle kotiin, nämä joka kyläläisen aarteet, useimmat jalan taluttaen, jotkut hevosvankkureiden sivulla hölköttäen, toiset polkupyörän vierellä vinkkuroiden, taitavimmat setämiehet istuvat pyörät satulassa käsi lehmän lautasilla, polkimet liikkumatta, lehmä vie pyörää tasaisesti ja arvokkaasti. Tulee linja-auto vastaan, kaikki lehmät osaavat komentamatta väistää oikeaan reunaan, vain hanhilauma ei väistä, johtajahanhi nostaa päänsä uhmakkaasti pystyyn, ja linja-auto odottaa. Minä ajattelen kotimaani maaseutua, jossa saan pyöräillä Hangosta Utsjoelle, enkä näe yhtään ihmistä, en pellolla, en kylänraitilla, Suomalaisesta näkyy vain pää, ja aina lasin läpi, autossa, traktorin hytissä, kaivinkoneen ohjaamossa.
Puolan tienvarret ovat siistejä kuin Isäjumalan jäljiltä, sillä pakkauksia, käärepaperia ja muovikelmua ei ole. Ei muovia ole muutenkaan, ja kuinka voisi ollakaan, maassa jossa ei ole öljylähteitä. Talouskaupoissa kimmeltävät pitkät rivit lujia peltiämpäreitä ja posliiniastioita. Puolan-kesän aikana me tapaamme kaksi sotilashävittäjää, kaksi helikopteria ja kaksi moottorisahaa, kolme kertaa tuulee vastaan tukkikuorma-auto, muutama tukki kussakin. Sahoja tai sahatavaraa ei ole, rakennustelineet ylös kirkkojen kupoleihin asti ovat ohutta kuorellista kuusiriukua. Puolassa puulla on pystyasento, Suomessa vaaka-asento.
*
Puolassa minä saan elämänuskoani takaisin niin paljon, että se kantaa ja värjyy vielä kuukausien ja vuosin yli, ja kaikki mitä vielä kirjoitan ihmislajin säilymisen puolesta saa virikkeensä puolalaisista, ja ilman Puolaa näitäkään tuskaisia rivejä ei olisi kirjoitettu, mistä kiitos ja kirous Puolalle. Mutta en minä voi iänkaiken olla ulkomailla, Puolassakaan, ei minulla ole siellä elinkeinoa eikä pitkäaikaista oleskelulupaa, eikä parhaalla ystävälläni kuutta viikkoa pitempää vuosilomaa. Ja vaikka minä ennen kuljin ja asuin erämaissa ja merenluodoilla aina yksikseni, niin nyt minä en enää kestä retkeillä yksin, sillä minä pelkään omaa masennustani ja pettymystäni ja sitä että ne voivat yksinäisyydessä yllättää vieraallakin maalla, ainakin silloin kun minä muistan kotimaatani.
Tänä vuonna olen tehnyt, osannut tehdä ja uskaltanut tehdä kotipihasta yhden ulkomaanretken ja neljä kotimaanretkeä. Kaikki ne ovat olleet kilometreissä pitkiä ja rahassa kalliita ja tuskallisten ja rumien taipaleiden takana.
Keväällä vähän ennen käen kukuntaa matkustin Ruoveden Helvetinjärven kansallispuistoon. Helvetinkolulle johti pitkä kinttupolku ja siellä minä tapasin semmoisia ihmisiä joita minä haluankin tavata, erämaata ihailevan nuorenparin ja iloisen ja reippaan perheen, jonka lapset olivat oppimassa metsässä kulkemista.
Minullakin oli retkikaverina pieni poika, ja hänen ja hänen äitinsä kanssa ihailimme suunnatonta muurahaiskekoa ja suolammella kutevia rupikonnia ja valtaisaa vesihämähäkkiä. Toisen lammen kulmassa pikkupojan haukansilmä keksi kiiltävän ison esineen, joka osoittautui kaakkurin edellisen vuoden kuoriutumattomaksi munaksi, enkä minä ikinä ollut kaakkurin pesää löytänyt ylivuotisen munan perusteella, niin paljon kuin olin nuoruudessani kaakkurilammilla kahlaillutkin. Siitä retkestä jäi onnellinen muisto, vaikka kansallispuiston alue oli liikuttava ja surullisen pieni, raja oli koht’siltään vastassa joka suunnalla.
Onnellinen, uskomaton, oli myös toinen retki Tammisaaren vuokko-, kiurunkannus- ja mukulaleinikkilehtoihin touko–kesäkuun vaihteessa. Jos joskus tuntuu, että tilastollinen sattuma on kauhealla tavalla minua vastaan, niin nyt oli päinvastoin, retki osui kevään ainoalle sädehtivälle tyynelle poutapäivälle. Ja minä luulen, että näin kukkia enemmän kuin aikaisemmassa elämässä yhteensä, miljardeja, mahtavien tervaleppävanhusten alla häikäisevinä mattoina, jotka jatkuivat, jatkuivat, uudessa saaressa edellisen jälkeen, pienten valkeakaiteisten kävelysiltojen jälkeen… Oliko se Suomea? — oli se, äärimmäisellä etelärajalla, haikeasti kaksisataa kilometriä kotioveltani.
Kyllähän minä huomasin, ettei siellä ollut tikkoja, jokin pieni paha voima oli karsinut sieltä lahot puut ja pökkelöt, mutta sen minä saatoin kevään tulvivassa vehreydessä sivuuttaa. Kultarintojen, mustapääkerttujen ja satakielten kuorolle en vaistonnut mitään vaaraa, en mitään uhkaa valko- enkä keltavuokoille — ellen kenties toisesta toiselleen: pystyivätkö keltavuokot pitämään vai kenties laajentamaan merkillisiä sisukkaita saarekkeitaan hallitsevan valkovuokkopeiton sisällä? Pieni uimaranta siellä oli, ja sinne näkyi kaupunki lähettäneen polkupyörillä parven iloisia ja kiireettömiä ruotsinkielisiä tyttöjä rapsuttamaan talven tuomia ruo’onpätkiä ja muita kasvinjätteitä kasoihin lehtiharavalla ja paljailla tassuilla, ei koneen konetta ollut maisemassa, jokin purjevene seilaili hanhien ja kyhmyjoutsenten tavoin vastarannalla.
Sitäkin enemmän uhkaa sisältyi Inarin ja Paatsjoen ja Kessin erämaan toistatuhatta kilometriä pitkään retkeen juhannuksen alla. Mutta siitä minä en kerro tässä, Kessi on luku sinänsä.
*
Neljäs retki puuttuu kertomuksesta vielä, se on syysretki. Mutta sitä ennen on käynyt selväksi, että nuo kolme retkeä luontoon Unkarinmatkan viidellä viikolla vahvistettuina, ovat olleet liian vähän, ne eivät ole pitäneet pystyssä. Tässä selonteossa on oikea jäsennys, oikea järjestys. Alussa kuvatut tunnot kotiseudulla, kotona, ovat nousseet päällimmäisiksi. Kynnykseksi elämän tielle nousee se, että minä en pysty olemaan, asumaan kotonani, jossa lasit helisevät ja seinät täräjävät, jossa jokainen pensas, jokainen mätäs ja jokainen puu on täynnä muistoja. Muistan erikseen sadat puuyksilöt, sadat linnunpesät, neliömetrilleen ja korkeudelleen maan pinnasta — vaikka yhtään näistä puista ja mättäistä ei ole jäljellä.
Niinpä minä murtaudun pyörineni kujanjuoksua ulos tontilta, matkustan ystävieni luo, rasitan heitä toista toisensa jälkeen, kulutan tuhansia markkoja linja-autolippuihin, ajan samana päivänä Tampereelle ja sieltä Helsinkiin ja taas Tampereelle.
Olen paniikissa. Ruskaretki tuntureille, Ahvenanmaa, junamatka Siperiaan, serkkupoika Andeilla Perussa kangastelevat mielessä, mutta voimat ja usko eivät riitä niihin, riittäisivätkö rahatkaan. Sitten minä olen välillä sairaalassa, välillä lomalla sieltä, ja taas poissa sieltä. Kun pyöräilen kotiin sairaalasta, kuulen raivaustraktorin myrinän saunani takaa jo kahden kilometrin päähän. Ja moottorisaha poraa kalloani, vielä se jotakin puun säippää löytää kotihaasta, ja ulvoo, ulvoo, ulvoo.
Minä etsin, sekin on jo tuhannes kerta, taas ja taas, jotakin sisältöä itselleni ihmisen touhuista. Mutta en minä saa eloa niihin. Ihmisen tuherrukset ja töherrykset, talot ja tavarat, tötsät ja tötteröt, taulujen lotraus ja musiikin molina menevät ohi, eivät elähdytä. Näen sieluni silmin edessäni ihmisen, suomalaisen maanomistajan, tämän Koijärven padonpurkajan, punaniskaisen, harjastukkaisen, siansilmät tihruten itsepintaista, sameaa, unkeaa ilkeyttä: minä kaadan, minä myyn harjun, minä myyn rannan, minä laajennan, minä myrkytän, minä kaivan, minä perkaan, minä tasaan — ja luonnonsuojelijan minä poljen valtaojani pohjaan sylen syvyyteen.
Syön psyykenlääkkeitä, välillä vieroitan itseni niistä. Sairaalassa minulle sanotaan: et sinä ole hullu, hullua sinusta ei saa tekemälläkään, emme me voi pitää sinua täällä pitkään, sinä olet vain masentunut, ja se menee ohi. Minä ajattelen: tuleeko luonto Suomeen ja Hämeeseen takaisin? Meneekö talouskasvu ja tehometsätalous ja tehomaatalous ohi? Istuttaako joku voima uuttukyyhkyn ja liito-oravan ikihaavat kotihakoihini takaisin?
*
[Jatkuu kuvan jälkeen]
Syksy jo saa, harmaa on maa. Saarikoski taisi runoilla, että syksy jo saa, minä en; se sopii tunnelmiini vielä paremmin. Syksyyn on päästy, en osaa selittää miten, olen tainnut olla aika lailla poissa tolaltani.
Olin onnistunut jotenkin virittäytymään entiseen rytmiin, kalastusammattini kausirytmiin. Mutta uljas uusi maailma oli tuonut uuden uljaan kukkasen, piilevän, joka miljoonin mikroskooppisin hiukkasin kutoi verkkoni kymmenessä minuutissa paksuksi ja niljaiseksi läpinäkymättömäksi ryijyksi. Pyydykset ylös heti esittelyn jälkeen, avuliaat kalakaverit koteihinsa, pari viikkoa verkonpesua. Sitten on taas aikaa vaikka toisille jakaa.
Osoitan elonmerkkejä, lähden syysretkelle. Se on puolukkaretki, tarkoin harkittu, tarkoin valittuun maaliin. Työnnän koppani, kahdeksan ämpäriäni, satulareppuni, telttani, makuupussini, polkupyöräni linja- autoon. Tampereelta tulee vaihtoautoon myös toinen koppa, toinen makuupussi ja polkupyörä. Tiedän kokemuksesta, että linja-autonkuljettajalla on rautaiset hermot, se on tässä maassa ainoa asia, jota ei rakennemuutoskaan vankuta.
Matkustan kaikkiaan satakaksikymmentä kilometriä ja näen neliökilometreittäin asfalttia, liittymiä, ramppeja, ylikulkusiltoja, alikulkutunneleita, kevyenliikenteenväyliä, tehtaita, halleja, räävittyjä joutokenttiä, ja satatuhatta autoa.
Valkeakosken jälkeen linjuri vierii puoli tuntia yhtenäistä metsää, entistä Sääksmäen–Lempäälän takamaata, minä osaan jo ulkoa ne kolme laihaa viisi- toistametristä männynhuiskaletta, jotka näkyvät kilometrejä kumpaankin suuntaan, ne ovat näiden taimistopöreikköjen ainoat ylispuut.
Seitsemisen kansallispuistossa mieli suunnitelman mukaisesti rauhoittuu. Olen tehnyt itselleni tiettäväksi, että täällä ei ole aarniometsää, ja osaan olla tyytyväinen keski-ikäisiin männiköihin, joissa viimeisten jumalan kiitos varovaisten harvennushakkuiden kannot ovat muuttumassa jäkälä- ja puolukkamättäiksi.
Onnistun jotenkin antamaan anteeksi, että puiston halki kulkevia vanhoja kapeita autoteitä ei ole purettu ja jätetty taimettumaan. Rämeet ovat neitseellisiä ja niiden kangasniemekkeissä iloitsen yksinäisistä vanhoista jättöpuista ja muutamista oikeista keloista. Ja rauha on riittävä, tuudittaa oikealla tavalla, vain harvoin murahtaa auto, metsästäjien laukaukset kimahtelevat hyvin etäisinä puiston rajojen takaa.
Itse asiassa olen nyt jahtaamassa varsinaista elämystä. Minulla on ollut kummallinen aukko elämässäni. Niin tarkkaan kuin olen kolunnut suomalaisen metsän Vaasan saaristosta Kuhmoon ja Hankoniemen hiekkakankailta pohjoisen mäntyrajalle, niin syksyinen metsä on minulle uutta. Koko nuoruuteni olin syksyt paljailla merenluodoilla, sen jälkeen aina ja joka päivä vesillä, järvellä tai merellä.
Nyt sitten koen täydellisen metsän ja suon syksyn, puolet päivistä sataa yöllä ja aamulla on sankka ja salaperäinen syyssumu, kolmekymmentäyksivuotta vanha pikkuinen Sopu-telttani ja makuupussit kastuvat läpimäriksi juuri niin kuin pitääkin.
Luonto on meille ylenpalttinen. Paikalliset kurjet ovat vielä Pohjolassa ja raiuttelevat aamunsarastuksessa kahdella suunnalla. Ja muutaman tunnin välein lentää joutsenpari leiripaikkamme editse rämeen yli, hitaasti, kävelyvauhtia, risteillen ja polveillen, ja koko ajan luikkaillen ja toitottaen maiseman täydeltä. En ole ikinä nähnyt tämmöisiä operaatioita, onko parilla isot poikaset jossakin lähilammessa ja kuuluttaako se reviiriään vielä syysmyöhällä.
Toisena päivänä onni sitten kääntyy. Suomi astuu kuitenkin kuvaan. Puiston sydämessä komeimman nevan reunassa alkaa jo kaukaa häämöttää outo paljas aukko, tyhjänä pohottava repeämä maaemon rinnassa. Pian olemme paikalla: pikkutien poskeen on raadeltu monen aarin suuruinen kenttä, parkkipaikka ja kaiketi näköalapaikka kymmenille autoille. Raivaustraktori täydessä varustuksessa röhöttää työmaansa reunassa. On viikonloppu, ja peto juroo hiljaa paikallaan. Olisimmepa tulleet viikolla.
Silmittömän epätoivon kuuma aalto käy lävitseni. Minut yllätettiin taas, sittenkin, vaikka olen koettanut opetella joka hetki varautumaan pahimpaan, pitämään tuntohermot pysyvästi ihokarvojen kärjissä, aavistusaistin herkkänä. Samalla pelottaa: mitä jos olisi ollut arki, olisinko voinut selviytyä tästä ilman veritekoja.
Silmittömän epätoivon kuuma aalto käy lävitseni. Minut yllätettiin taas, sittenkin, vaikka olen koettanut opetella joka hetki varautumaan pahimpaan..
Retkitoverini takia minä nielen paljon, pysyn paluumatkankin melkein peruslukemilla. Mutta kotiin tultua ratkean, jälleen, kuinka monta kertaa minä kestän, onko tämä jo viimeinen kerta. Makaan käppyrässä, sikiöasennossa, ja olen murheen tihentymä. Välillä oikaisen itseni vuoteella ja olen vihan tihentymä.
Minä tunnen, tiedän ja näen läpi kaiken, osaan tehdä analyysit ja synteesit, mutta se ei auta mitään.
Törkysuomalaiselle minä en mahda mitään. Minä tunnen tämän maanmieheni, joka tulee Seitsemisen Kivinevan parkkipaikalle. Kurun kunnan matkailunähtävyyksien luettelon nimero seitsemäntoista, vanha mylly, ompas komea myllu, viisi minuuttia, kahdeksantoista, vanha kestikievari, onpas rakennuksia, eiks niillä oo täällä mitään, edes minkäänlaista kioskia, kolme minuuttia, yhdeksäntoista kaunis neva, no kaikkea kanssa, mutta mennään järjestyksessä, helvetti mitä karjapolkuja, no tässä, jaa neva, sehän on suo, katos katos mikä turbomersu tulee, luulee olevansa laivan kapteeni, eikä kun ämmä ratissa, jo on aikoihin eletty, no kersat, älkää ulvottako sitä mankkaa niin saatanasti, ja mitä perhanaa, älkää tiputtako niitä karkkipapereita sinne jalkoihin, heittäkää ulos ikkunasta, onhan autossa ikkunat, mennään taas, tässä on vielä viidet nähtävyydet ja tunnin päästä pitäis olla jo Matikaisilla Porissa.
Sattuu niin, että kun olen vähän asettunut kuumimmasta vihasta kolean autiuden tilaan, tulee Pertti Seiskari käymään mökilläni. Hän kertoo, että UKK-puiston opastuskeskus on maksanut seitsemän miljoonaa. Hänkin, vaikka on virkamies, on kiukkuinen ja sanoo, että sillä rahalla olisi ostettu seitsemäntuhatta hehtaaria soidensuojeluohjelman suota. Hän kertoo paljon muutakin, ja kaikki on kauheaa, muuta kuin kauheaa ei Suomesta voi kertoakaan. Ministeriöt sabotoivat tahallisesti eduskunnan hyväksymiä kansallispuistoja, määrärahoja niiden lunastamiseen ei myönnetä, käyttöoikeus palautuu alueiden yksityisille omistajille. Pian Seiskarin lähdön jälkeen näen lehdestä, että Seitsemisen puistoon rakennetaan opastuskeskus neljällä miljoonalla markalla. Taivaiden kaikki jumalat, tästä ei saastaisuus enää syvene.
Totisesti minä en ymmärrä näitä pekkanborgeja ja raunoriihijärviä, jotka antava töhriä vaivalla saadutdut isänmaan viimeiset keitaat parkkikentillä, nuotiokatoksilla, erämaapuhelimilla, portailla erämaajoen törmässä. Miten he voivat päästää roskaväen autoineen, oluttölkkeineen, jogurttirasioineen pilkkaamaan ja häpäisemään pyhätön, joka on maailman vanhinta katedraalia pyhempi? Kunpa ukkonen polttaisi ja hunni hävittäisi heidän rumiluksista rumilusmaisimmat lintutorninsa ja opastuskeskuksensa kaikkine vitriineineen ja pistekarttoineen, jotka riistävät vaeltajalta oman löytämisen ilon.
Onko heidän ihmistuntemuksensa sitä tasoa, että he luulevat saavansa parkkikenttien porukasta luonnonystäviä? Eivätkö niille riitä sadat riehat ja oopperajuhlat ja laivaristeilyt ja niiden kakaroille Zoolandiat, Näsinneulat ja peuhamaat? Eikö niille riitä koko muu maa, yhdeksänkymmentäyhdeksän prosenttia?
En minä vaadi kansallispuistoja itselleni, siellä saa tulla vastaan vaikka viitisenkymmentä vaeltajaa päivässä, joko yksin tai notkean eräoppaan vetämässä ryhmässä, mutta omilla jaloillaan kulkien ja metsän ehdoilla. Kun Niemelän Teuvon kanssa istuimme kesäkuussa Kessin retkellä Ison Laklemijärven rannassa ja vehtailimme uteliaan kuikkaparin kanssa, joka lähestyi lähestymistään, niin kyllä sydämessä läikähti lämpimästi, kun vastarannan hyllyvälle rämeelle putkahti meitä huomaamatta erämaasta päin nuori pariskunta ja näkyi hetken levähtävän julmetun korkeisiin rinkkoihinsa nojaten.
*
Mieleeni on ahdingossa noussut kaksi juttua Suomen lähihistoriasta. Toisen kuulin kauan sitten kyläläisiltä Ilomantsin Möhkössä. Viime rauhanteossahan Ilomantsi repäistiin pitkittäin kahtia. Vanha mökinmies itäosasta siirrettiin tälle puolen uutta rajaa. Heinäkuussa hän lähti kontteineen parhaalle hillasuolleen. Venäläiset rajavartijat ottivat kiinni, toruivat sormi pystyssä ja toivat rajalle. Pian ukko yritti toiseksi parhaalle suolleen. Rajavartijat tulivat, ärjyivät ja tönivät ja taluttivat Suomen puolelle. Kolmannelta nevalta venäläiset veivät ukon veneellä pitkiä matkoja, sitoivat silmät, ampuivat korvan juuressa, antoivat ymmärtää, että nyt viedään teloitettavaksi. Toivat sitten rajalle ja antoivat vielä selkään. Nyt ukko uskoi ja pysyi. Mutta ei kotiutunut ja riutui pian pois.
Toisen jutun kertoi lankoni Pentti Ruohonen, joka seurusteli Virolahdella saaristolaisten ja merivartijoiden kanssa. Siellä ei muuan kalastaja malttanut pysyä poissa parhailta rajan taakse jääneiltä lohipaikoiltaan. Hän ei ollut mikä tahansa ukko, vaan hankki nopean veneen, jolla luuli pärjäävänsä. Merivartijat olivat partioajossa pitkin merirajaa, kun kuulivat jumalatonta ampumisen melskettä naapurin puolelta. Pian tuli luotojen välistä tuttu vene villiä siksakkia kurvaillen ja yhtä nopea venäläinen vartiovene perässä ankarasti tykillään mäikyyttäen. Tämän puolen virkaveljet eivät keksineet muuta apua kuin panna veneensä hälytyspillin soimaan täysillä, jotta takaa-ajettu älyäisi oikaista suorinta reittiä omalle puolelle turvaan. Mutta pikavene kampesikin jyrkästi sivulle ja selviytyi vasta pitkän ja hurjan kiertoajelun jälkeen Tynkäsuomeen. Merivartijat löysivät veneen jäähyltä saaren suojassa, kalamies oli vieläkin suunniltaan, kädet ratista hervonneina, ja vaikersi silmät pystyssä: hyö ampuut ja työ soitatta torvee, mihin mie mään?
*
Pian tulee talvi ja lumi peittää tärvellyn, teurastetun maan. Mutta sen jälkeen on taas kevät, armottomana. Mihin minä menen?