212/365

Olen tottunut siihen, että pähkinänakkeli kiipeilee myös vanhojen talojen seinillä. Erityisesti se seikkailee ruokokatoilla.

Nyt osuin näkemään jotakin lisää. Pähkinänakkeli otti kokoonsa nähden paksuhkon ruo’on pätkän nokkaansa ikään kuin olisi soitellut ruokopilliä! Se ähersi ruo’on kanssa hyvän tovin. Arvioisin, että se löysi sen sisältä jonkun hyönteisen tai hyönteisen munia. Aivan erikseen ihmettelin, kun se ei heittänyt ruo’on pätkää vain pois, vaan työnsi sen taiten takaisin katon pitkien ruokojen väliin.

Tarkka lukija huomaa myös linnun kielen, joka livahtaa ruo’on palasen sisään.

Se osasi ilmeisen hyvin poimia hyönteisiä ruokokatolta nokkaansa, mutta katselijan vaikutelma oli kuin se osaisi käyttää ruo’on pätkää melkein työkaluna tai pyydyksenä! No, liikaa ei pidä innostua. Pähkinänakkelin tapana on puun kaarnojen rakosissa ja lahokoloissa tutkia, myllätä ja etsiä kaikenlaista – ja myös kätkeä syksyllä hyvinkin ahkerasti evästä talven varalle. Ehkäpä joku voisi ottaa tästä linnusta ja sen ruoan etsimisestä tutkimuskohteen! Varmasti on tutkittukin.

Ja vaikka ei anna mielikuvituksen lentää liikaa, tämä pieni ylös-alas kiipeilevä veijari – virolaisesta nimestään suomeksi käännettynä puun siivooja (puukoristaja) on äärimmäisen hauska lintu. Ja vielä sillä on hämäykseksi vaikka kuinka paljon mitä erilaisimpia ääniä.

Ja lopuksi voi vähän huudellakin!

PuunkoristajaPähinänakkeliRuokokattovuosi luonnossa