58/2020

Näitkö yllättäen lepakon päivällä mökkirannassa hyönteispyynnissä? Lepakot ovat olleet horroksessa lokakuulta ja heräilleet huhtikuun kuluessa. Toisaalta kylmät, usein pakkaselle jäähtyvät yöt eivät tarjoa vielä paljoa pyydystettävää. Paraiten lepakkoja näkee loppukesän öinä.

Tämän lepakon kuvasin eilen Hauholla keskellä päivää. Joskun lepakot lentelevät välistä myös päiväsaikaan. Eniten ehkä pohjanlepakot.
Muita Suomessa yleisesti tavattavia lepakkolajeja ovat vesisiippa, korvayökkö, viiksisiippa ja iso viiksisiippa.

Pohjanlepakko on laajimmalle levinnyt, ulkosaaristosta Utsjoen Kevolle, paljolti ihmisen läheisyydessä, rakennuksissa talvehtien.

Yksi seikka kiinnitti huomiota. Kun lepakko pyöri rantapoukamassa, peippokoiras lennähti voimakkaasti kuin pois häätäen sitä kohti. Samoin haarapääsky sujahti aivan lepakon vierestä. Kummallekin linnulle lepakko oli päivällä yleensä havaitsematon ”outo lintu”, jonka lenninnahkojen kärkiväli on noin 25 cm ja paino suunnilleen sama kuin noilla kohtaamillaan linnuilla.

Suomen lepakkotieteellisen yhdistyksen sivuilta (www.lepakko.fi)  löytää mielenkiintoista tietoa näistä omalaatuisista saalistukeinoiltaan ihmeellisistä nisäkkäistä. Samalla voi heittää pois joitain ennakkoluulojaankin.

Lepakkojen kaikuluotain on hyvin kehittynyt malli. Saaliikseen lepakot pyytävät mm. sääskiä ja yökkösiä.

lepakotvuosi luonnossa