Pikkukajava on Suomessa harvinaisuus, eikä pikkukajavia edes nähdä kesäaikaan joka vuosi. Lappi on lähinnä Norjan pesimäpaikkoja, mutta kajavat pysyttelevät tiiviisti Barentsin meren rannan kolonioidensa tuntumassa.

Olikin yllätys, kun Lapista löytyi heinäkuun lopulla kaksi kuollutta nuorta pikkukajavaa. Molemmilta paljastui Ruokaviraston tutkimuksissa lintuinfluenssa.

Löytöpaikat ovat Inarissa ja Kemijärvellä.

Kemijärven lintu löytyi Pitkävaaran metsäisestä rinteestä. Sen huomasi hillastusreisullaan Jarmo Karppinen ja sen kävi varmistamassa biologi ja lintuharrastaja Pirkka Aalto.

”Paikka on tosi outo”, hän sanoo. ”Lintu oli mustikanvarpujen seassa niin, että näkyi vain vähän selkää.”

Lintuharrastajalle pikkukajavien löytyminen heinäkuussa oli yllätys.

”Se on kaikin puolin tavatonta.”

Tavaton on myös sairaan nuoren tämän vuoden  poikasen lentämä matka. Kemijärven pikkukajava tapasi kohtalonsa suomalaismetsässä lähes 400 kilometrin päässä valtameren rannasta.

Siellä tilanne on ollut pikkukajaville hirveä.

Finnmarkin läänissä kerättiin lähinnä heinäkuussa ainakin 11 000 kuollutta pikkukajavaa.

Suurin osa menehtyi lähellä pesimäkoloniaa.

”Linnut kerääntyivät makean veden purojen ääreen, missä niiden kunto heikkeni ja jossa ne kuolivat”, kertoo vanhempi tutkija Brett K. Sandercock Norjan ympäristötutkimuskeskuksesta. ”Mukana oli aikuisia ja myös nuoria lintuja.”

Eniten pikkukajavia kuoli Varangin vuonon Ekkerøyn koloniassa, joka on Manner-Norjan isoimpia. On mahdollista, että Suomen Lapin linnut ovat sieltä, mutta lintuinfluenssaa oli Sandercockin mukaan pitkin Pohjois-Norjan rannikkoa.

”Ekkerøy oli epidemian keskus, mutta näin kuolleita pikkukajavia itäisen Finnmarkin alueella Berlevågissa, Mehamnissa ja Kjølleforissa. Myös lapintiiroja ja yksittäisiä kala- ja harmaalokkeja oli menehtynyt.”

Myös Muurmannin rannikolla on pikkukajavia ja lintuinfluenssaa; sen sijaan Vienanmerellä laji esiintyy vain suppeasti.

Pikkukajavat kerääntyivät Norjassa puroille, joilla niitä menehtyi joukoittain. Kuva Brett Sandercock

Kajavat ovat paikoin kärsineet lintuinfluenssasta myös etelämpänä Tromssan ja Trondelagin lääneissä.

Pikkukajava oli jo ennen lintuinfluenssaa Norjassa erittäin uhanalainen. Sen kanta on vähentynyt esimerkiksi Barentsin meren rannikkoalueella alle neljännekseen 1980-luvun lopun 160 000 yksilöstä. Nykyinen Manner-Norjan kanta on mahdollisesti vain noin 50 000 paria. Vähenemisen syyt ovat heikosti selvillä ja liittynevät ravintoon, mutta myös merikotkakannan kasvulla voi olla merkitystä.

Nyt tuli siis uusi isku. Miten pikkukajavakanta toipuu siitä?

”Pikkukajava on hidas toipumaan, sillä se saa yleensä vain yhden tai kaksi poikasta, joskin on myös esiaikuisia lintuja jotka eivät vielä pesi”, toteaa Sandercock. ”Kolonioiden pieneneminen voi myös lisätä pikkukajavien alttiutta pedoille kuten merikotkille ja korpeille.”

Ensi vuonna nähdään, miten paljon pesimäkanta on laskenut esimerkiksi Ekkerøyassa. Kuolleita lintuja on varmasti paljon enemmän kuin Norjassa kerätty määrä, kuten Suomen kaksi sattumalöytöäkin kertovat.

Lapin pikkukajavalöydöistä kertoi ensin Yle.

lappilintuinfluenssaNorjapikkukajava