Jatka sieniretkiä talveen

Marraskuussa alkaa kauan odotettu sienikausi. On näet sellaisiakin sieniä, joiden itiöemiä alkaa ilmestyä vasta talven tullen, kun monen tutun ruokasienen kausi on jo kauan sitten päättynyt.

Talvijuurekas on Suomessa hyvin vähän kerätty, myöhäinen ruokasieni, jota kasvaa koko maassa Lapin tunturikoivikoita myöten. Japanilaiset ovat tunteneet sen jo yli tuhat vuotta enokitake-nimisenä viljeltynä sienenä, jota nykyisin voi ostaa säilykkeenä.

Näitä lahoavalla lehtipuulla viihtyviä herkkuja löytää usein sekametsistä, puistoista ja pihoilta. Sieniasiantuntija Jouni Issakainen neuvoo etsimään etenkin puuvartisten pajujen kuten raidan rungoilta.

”Kasvaa niitä kuitenkin Turun seudulla myös jalavalla ja seljalla”, Issakainen kertoo. ”Lehtipuiden kirjo on hyvin­ ­laaja.”

Talvijuurekas ei ole laji vaan ilmeisesti lajiryhmä, joka on heikosti tunnettu. Kaikki siihen kuuluvat lajit ovat joka tapauksessa käyttökelpoisia. Ne ovat punakeltaisia, limalakkisia, koivunkantosienen kokoisia sieniä, jotka tunnistaa ruskean samettinukkaisesta jalasta.

Vinkki! Kiinnostavatko muutkin kuin ruokasienet? Nyt on hyvä aika tutustua myös talvivinokkaaseen tai heleän keltaiseen keltavinokkaaseen. Kummankin lajin löydät lahopuulta.

Löydä leudon talven kukkijat

Viime kesä lämmitti meren ja järvet, ja olosuhteet voivat nyt olla otolliset toiseen kertaan kukkiville kasveille. Luonnontieteellisen keskusmuseon yli-intendentti Henry Väre kertoo, että tavallisia myöhäiskukkijoita ovat yksivuotiset rikkakasvit, joiden elinkierto on nopea ja joiden kannattaa kukkia aina kun mahdollista.

Vinkki! Muistatko, missä kesällä kukkivat peltosaunio, kylänurmikka, peltovillakko, pihatähtimö tai pillikkeet? Käy katsomassa, mitä niille kuuluu nyt.

peltosaunio

Tarkkaile tähtiä

15.–16.11. Mars-planeetta on illalla etelässä, lähellä kuperaa Kuuta, ja sen voi havaita paljaalla silmälläkin, kertoo Jaakko Visuri Tähtitieteellisestä yhdistyksestä Ursasta. Samoina päivinä Venus näkyy aamulla seitsemän aikaan kaakon taivaalla, lähellä kirkasta Spica-tähteä. Sen voi huomata vielä 17. marraskuutakin.

Vinkki! Planeetat havaitsee parhaiten, kun tuntee tähtitaivaan ja tietää, mikä ei kuulu joukkoon. Planisfääri on hyvä apuväline. Nyrkkisääntönä voi pitää, että ilmakehän väreily saa pistemäiset tähdet tuikkimaan mutta planeetat eivät pintakohteina yleensä tuiki.

Tervehdi horrostavia lepakoita

Marras–joulukuussa lepakot ovat vaipuneet talvihorrokseen. Käy tervehtimässä tuttavaa ullakolla! Sama yksilö käyttää kerran hyväksi havaitsemaansa paikkaa usein vuodesta toiseen.

lepakotluonnonkalenterimyöhäiset kukkijatsienettalvisienettähdet