Mökkeiletpä pellonreunassa, metsässä tai ulkoluodolla, et varmasti ole tonttisi ainoa asukas. Tiedätkö kuinka monta eri lajia kesäparatiisissasi asustaa?

Tyypillinen suomalainen kesämökki sijaitsee puolen hehtaarin tontilla järven rannassa tai sisäsaaristossa. Lajimäärä riippuu maaperästä ja ympäristön vaihtelevuudesta, sijainnistakin. Osa lajeista asuu kesät talvet tontillasi, osa vierailee säännöllisesti, jotkut harvakseltaan. Rajatuilla alueilla on esimerkiksi Paraisten Kuitian kartanolla päästy vuorokaudessa asiantuntijavoimin 880 lajiin ja Helsingin Töölönlahdella kahden päivän työllä puistomaisessa kaupunkiympäristössä yli 750 lajiin.

Yksittäisissä lajiryhmissä on edustavilla kotipihoilla tehty huikeita ennätyksiä: Pekka Eriksson on Porissa havainnut pihaltaan 249 lintulajia ja Pertti Rassi Espoossa yli 1100 kovakuoriaislajia. Toisaalla on rikottu tuhannen perhoslajin raja useallakin paikalla.

Biologi Heikki Luoto arvioi hyvin tutkitun pihansa eläinlajien määräksi noin 2300 lajia. Jos tähän lisätään rannan kaloja ja pien­eliöstöä, kasvikunnasta 80–200 putkilokasvilajia, lisäksi lajeja sammaleista, viherlevistä ja päälle vielä monituhatlajisesta sienikunnasta, päästään jo 3000 lajiin. Mikroskooppista lajistoa puuttuu vielä tästäkin.

SYKE:n biodiversiteettikeskuksen johtaja Petri Ahlroth esittää kysyttäessä veikkauksen, jonka mukaan monipuolisessa ympäristössä puolelta hehtaarilta voisi todellisuudessa löytyä jopa 6000–8000 lajia, jos aivan kaikki eliöryhmät oikeasti olisi mahdollista selvittää. Vertailuksi mainittakoon, että Suomesta tunnetaan yli 41 000 eliölajia.

Kun tarkkailee pieniä mökkinaapureita, mökillä ei ole koskaan tylsää eikä tule yksinäinen olo. Yhtä ihania ja tärkeitä kaikki. Kun juhlit suloista suvea, nosta malja naapureillesikin.

biodiversiteettieliötmökki