Suomen Luonto on valinnut 25. Vuoden turhakkeen. Turhakkeella on yritetty vaikuttaa kuluttamiseen nostamalla valokeilaan ympäristöä kuormittavia kulutusvalintoja, uusia hullutuksia tai tarpeettomia tuotteita. Neljännesvuosisadan aikana kuluttaminen on koko ajan pikkuhiljaa muokkautunut ilmasto- ja ympäristöystävällisemmäksi. Talouksien kulutusvalinnat ovat parantuneet etenkin arkisten käyttötavaroiden osalta.

Yhdeksi kulutuksen sitkeimmistä ongelma-alueista on osoittautunut tunnepohjainen kuluttaminen. Kuluttaminen on henkilökohtaista. Monelle se on harrastus tai peräti elämäntapa. Harva turhake on kokonaan poistunut markkinoilta, ja osa on jopa kasvattanut suosiotaan. Moni niistäkin on tunnepohjaiseen kulutukseen liittyviä kulutustuotteita.

Millään järkisyyllä on edelleenkään vaikea perustella sitä, että miesoletetut pörräävät ainoana matkustajana kaupunkien keskustoissa paketti­auton kokoisella kaupunkimaasturilla (Turhake 2005) tai että vesijetti pyörii järven selällä ympyrää. Pikamuoti kukoistaa edelleen, ja vaatekappaleita rahdataan edestakaisin ympäri maapalloa kuluttajien kokeillessa, vaihtaessa ja palauttaessa viikottaisia ostoksiaan.

Ei, en ole ehdottamassa lisää rajoituksia tai tul­leja kulutusmarkkinoille. Sen sijaan vetoan sinuun tavallinen kuluttaja.

Kun rakennat sosiaalista tai henkilökohtaista identiteettiäsi tai haluat erottua, tee se harkituilla valinnoilla ympäristö ja luonnonvarojen kulutus huomioiden. Itseilmaisusi ja viestisi maailmalle on entistä vahvemmalla pohjalla, kun valinnoillasi on hyvät ja järkeenkäyvät perustelut. Ehkä mukavuudesta ja helppoudestakin voisi joskus tinkiä, jos siihen on painava syy?

kuluttaminenPääkirjoitusTurhakevastuulliset valinnatvesijetti

Joululahjaksi hetkiä ja retkiä luonnossa!

Kuksa sekä lehti käteen ja luontoon: Suomen Luonto -lehti johdattaa seikkailuun ja metsän siimekseen piilotetun tiedon äärelle.

Joulutarjous: lehti+digi vuodeksi 63,50 €