Hyönteisten tärkeimpiä toimia on kasvien kukkien pölytys. Myös sinivuokon kukat ovat hyönteispölytteiset, mutta pölytyksen lisäksi hyönteiset levittävät myös sen siemenet.

Leviämistä edistää sinivuokon siemenessä oleva syötävä rasvainen palkkio, elaiosomi. Muurahaistyöläinen vie siemenen pesäänsä, jossa rasvalisäke annetaan toukalle ruoaksi. Siementä muurahaiset eivät syö, vaan se unohtuu pesään tai siivotaan ulos. Näin siemen on päässyt uudelle kasvupaikalle.

Sinivuokon siemensato on runsaimmillaan silloin, kun muurahaiset ovat kunnolla heränneet ja etsivät ruokaa kasvavan yhdyskunnan tarpeisiin. Siten onkin mahdollista, että lämpenevät keväät voivat horjuttaa yhteiseloa.

Amerikkalaistutkijat selvittivät kuinka joustavasti sinivuokot ja muurahaiset kykenevät ajoittamaan elämänsä ilmastonmuutoksen myötä muuttuvissa oloissa.

Global Change Biology-tiedelehdessä julkaistut tulokset olivat helpotus kaikille sinivuokkojen ystäville: lajit pystyvät sopeutumaan.

Sinivuokkojen ja muurahaisten vuosirytmin määrää lähes yksinomaan lämpötila, ei esimerkiksi kevään myötä lisääntyvä valo. Siten sinivuokot ja muurahaiset heräävät lämpötilan määräämässä, yhteisessä tahdissa.

muurahainenpölytyssinivuokko