Katso lintulautasi talitiaisia. Ne ovat ehkä ovelampia kuin luulet.

Rengastajat tietävät vanhastaan, että tiaiset ja siepot käyttäytyvät pesäkolossaan eri tavalla: tunkeilijan lähestyessä tiaiset alkavat sihistä mutta kirjosiepot ovat hipi hiljaa. Puolalaiset tutkijat saivat hiljattain selville, että hiljaisuus ei ole kovin fiksua: tiaisten pesiä tuhotaan vähemmän kuin sieppojen pesiä, ilmeisesti juuri ääntelyn ansiosta.

Taustalla voi olla se, että evoluutio on opettanut tiaiset huijaamaan pikkuruisia petoja isomman pedon kuten kärpän tai käärmeen äänellä.

Tutkijat testasivat, meneekö metsähiiri sellaiseen koloon, joka on hiljainen, ja meneekö se toisaalta sellaiseen koloon, josta kuuluu tiaisten sihinää. Kävi ilmi, että hiiri menee tiaistenkin koloihin, mutta lähtee äkkiä lipettiin. Hiljaisissa koloissa se sen sijaan viihtyy pitkään. Niin hullu ei näet metsähiirikään ole, että se uskaltaisi uhitella kärpälle.

Lintulaudan talitiaiset ja sinitiaiset ovat siis melkoisia puijaajia – ne osaavat harhauttaa hölmöjä nisäkkäitä. Kaikille linnuille ei ole tällaista kykyä kehittynyt.

Ks. tutkimus: Karol Zub, Dorota Czeszczewik, Ireneusz Ruczyński, Anna Kapusta & Wiesław Walankiewicz 2017: Silence is not golden: the hissing calls of tits affect the behaviour of a nest predator. Behav Ecol Sociobiol 71: 79.

Apodemus flavicollisFicedula hypoleucakirjosieppometsähiiriparus majortalitiainen