”Ääneltään… Niin, ei ehkä sieltä viehkeimmästä päästä.”
”Ei viehkeimmästä päästä, mut myös mun mielestä aika määrätietoiset kaakatukset. Pari kolme, ja se on sillä selvä.”
”Kyllä. Ulkomuodoltaan silti populäärikulttuuriviittauksiltaan erittäin hieno ja varteenotettava lintu tämä heinätavi.”
”David Bowie -mainen.”

Yllä on katkelma Bassoradion Aamulinjan ohjelmaosiosta nimeltä Lintutiistai. Se on kymmenisen minuuttia kestävä pätkä, jossa esitellään viikon lintulajista perusfaktat ja lopuksi kuunnellaan ääninäyte. Aamulinjan juontajat Lina Schiffer ja Ville Tanskanen tietävät hyvin, miten kaukana Bassoradioon liitetyistä mielikuvista ohjelmaosio on.

”Siitä tykätään juuri sen takia, että se on ohjelmassa, johon ei ehkä kuviteltaisi noin yksityiskohtaista luonto-osiota. Bassoradio on niin urbaani kuin olla ja voi, sen DNA perustuu kaupunkikulttuuriin”, Schiffer arvioi.

Tanskanen kertoo viehätyksen perustuvan rennon huumorin ja asiallisuuden yhdistelmään.

”Aamulinja on vahvasti sanoman asialla, muttei suoraan niin sanotusti blastaa eli sarnaa sitä, vaan sen voi tarjota viihdyttävässä muodossa. Tämä on sellainen skidi herkkupala kaiken aamuvilinän keskellä.”

Ohjelma on selvästi lähellä myös juontajaparin sydäntä. Idea Lintutiistaista syntyi heidän mukaansa vahingossa, kun he keksivät kokeilla linnun ääninäytteen kuuntelemista.

”Ensimmäinen fiilis oli molemmilla, että mitä ihmettä, tämähän on tosi toimiva osuus ja kiinnostaa molempia”, Schiffer muistelee.

Seuraavilla kerroilla ääninäytteen tueksi alettiin koota myös tietoa linnusta ja ohjelmaosio oli valmis. Läpänheitto hoituu improvisoimalla, sillä kaksikko on tehnyt jo pidemmän aikaa töitä yhdessä ja dynamiikka toimii.

Rentous tulee yhdessä ihmettelemisestä

Kummallakin juontajista on ollut pienestä pitäen läheinen suhde luontoon, mutta lintuasiantuntijoita he eivät ole. Se ei kuitenkaan haittaa, päinvastoin.

”Meidän reaktiomme voi olla samanlainen kuin kuulijan, koska olemme siinä myös tutkivassa osassa, emmekä tule sisältä kertomaan”, Tanskanen huomauttaa. ”Aamulinjassa on ollut periaate, että valmiiksi ei tarvitse tietää, vaan erehdytään yhdessä ja tutkitaan se asia. Oli kyse jatsista, viinistä tai linnuista. Myöhemmin voi sitten päteä kavereille”, hän virnistää. ”Olikos se niin, että lapintiiralla on maailman pisin muuttomatka…”

”Parhaassa tapauksessa Lintutiistai herättää jossakussa uuden innostuksen lintuja kohtaan. Voisin kuvitella, että ihmisillä on ennakkoluuloja siitä, millainen tyyppi lintubongaaja on. Mutta sen ei tarvitse olla sellaista”, Schiffer painottaa.

Massasta poikkeava ohjelma toimii

Juontajat kertovat Lintutiistain keränneen ympärilleen mukavaa kuhinaa. Yleisön palaute onkin ollut enimmäkseen positiivista, joskus kuuntelijoilta myös saadaan toiveita käsiteltävistä linnuista.

”Kun asiapainotteiseen sisältöön tarjotaan jotain meidän näköistä uutta, niin jengi tuntuu viihtyvän”, Tanskanen sanoo.

”Jotkut jopa jatkoanalysoivat sitä lintua jälkeenpäin, se on hauskaa”, Shciffer kertoo.

”Meillä on myös aina kiintiökuuntelijoita, jotka kommentoivat, että nämä linnut eivät ole todellisia, keksitte ne päästä”, hän nauraa. ”Kerran kuuntelija ehdotti jotain lajia, ja minä innoissani etsin ja etsin. Sitten hän olikin itse keksinyt tällaisen perulaisen jonkun värimakakun.”

Suunnitelmissa on kehittää ja laajentaa ohjelmaosiota jatkossa. Kevään aikana studioon on tarkoituksena kutsua asiantuntijavieras.

”Joskus tulikin kommenttia, että kysykää tätä ja tätä tyyppiä. Näköjään meidänkin kuulijoista löytyy lintuharrastajia”, Schiffer kertoo.

”Olisi myös ihan sairaan kiva tehdä videotuotantoa tai miksei radiorepparia ja lähteä asiantuntijan kanssa vaikka Lammassaareen,” hän jatkaa. ”On kiva vähän laittaa likoon itseämme.”

Lintutiistai kuullaan Bassoradiossa jälleen huomenna noin klo 10.

Juontajat paljastavat seuraavan Lintutiistain lajin olevan nummikirvinen. Laji on suomalaiselle lintuharrastajalle herkkupala, sillä siitä tehdyt havainnot käyvät koko ajan harvinaisemmiksi. Kuva: Dûrzan Cîrano / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)