Ahkio on Lapin keväthangilla verraton peli, mutta soran peittämillä kaduilla hankala kuljetettava. Miten julkisilla matkustava retkeilijä kuskaa hankalan malliset ja painavat pakaasit juna- tai linja-autoasemalle? Ratkaisin pulman rakentamalla yksinkertaisen ”ahkiokärryn” ahkion vetämistä varten.
Apu syntyy vähistä tarpeista: varastosta löytyneestä vesivanerista sahasin ahkion alle sopivan, 36 x 45 senttimetrin kappaleen, mihin leikkasin aukkoja irtohihnoille ja kädensijan, mistä levyn saa kiinnitettyä ahkioon ja myöhemmin seinälle odottamaan uutta reissua. Samalla reiät keventävät levyä aavistuksen. Painolla on merkitystä, sillä ”kärry” kulkee vaelluksella mukana. Irtohihnoja monella on mukana joka tapauksessa; niillä voi sitoa kuormaa ahkioon tai rinkkaan tai käyttää korjauksiin.
Kärryn pyörät ovat lasten polkupyörän apupyörät, jotka ostin kierrätyskeskuksesta yhteensä neljällä eurolla. Pienellä tuunaamisella niistä tuli toimivat; ne vaativat oikeastaan vain varren vääntämisen ruuvipuristimen välissä oikeaan asentoon ja muutaman reiän poraamisen kiinnitystä varten. Kaikki mutterit vaihdoin siipimuttereihin, niillä purkaminen ja kasaaminen onnistuvat myös ilman työkaluja. Siipimuttereita kannattaa varata mukaan muutama ylimääräinen mahdollisten katoamisten varalle.
Virityksen hienous on sen monikäyttöisyys. Renkaat voi irrottaa, jolloin levy toimii vaelluksella muun muassa laskutasona, leikkuulautana ja retkikeittimen alustana, mikä estää keittimen uppoamisen hankeen.
Kaupastakin apua saa, nimittäin autolauttojen olutkärryt tai rautakauppojen ja nykyajan sekatavarakauppojen pyörillä varustetut siirtoalustat ajavat suurin piirtein saman asian. Rakentelu ja kehittely ovat kuitenkin sitä retkeilyn suolaa ja pippuria, mikä pitää mielen virkeänä. Lisäksi kaupan tuotteet eivät ole kovinkaan monikäyttöisiä, osa taas on turhan raskaita.
Koska versiossani on vain kaksi rengasta, on ahkion vetäminen silläkin melko raskasta pitemmillä matkoilla, mutta itseäni se ei haittaa, vaan käy kättä vaihtamalla kuntoilusta. Ja useinhan vaihdot linja-autosta junaan ja päinvastoin ovat melko lyhyitä.
Yhdistelmästä tulee kevytkulkuisempi, jos sijoittaa toisen parin renkaita ahkion etupäähän ja vetää ahkiota vaikkapa hihnalla.
Sukset ja sauvat kulkevat mukavasti ahkion päällä, matkalla tarvittava päivärepussa.