109/365

Uuden teknologian nettikameroissa ja iänikuisissa linnuissa yhtyvät uusi ja vanha ideaalilla tavalla. Kamerat avaavat häiriöttömän kurkistuksen lintujen pesintään ja joukossa on nisäkkäitäkin. Kamerat sopivat niin tieteelliseen tutkimukseen kuin kiinnostuneelle harrastajalle.

Annan tässä vihjeen eenet.ee kameroihin eli virolaisiin nettikameroihin. Ne tarjoavat joitakin sellaisia kiinnostavia lajeja, jotka esiintyvät Suomessa vain hyvin vähän. Esimerkiksi mustahaikaran pesäkamerassa on hyvin laadukas kuva kiinnostavasta lintulajista.

Juuri nyt mustahaikara on muninut ainakin kolme munaa. Kun lintu nousee kääntämään munia, voi tarkastaa, onko ilmestynyt vielä neljäskin. Tai milloin ensimmäinen kuoriutuu.

Lisäksi kameroissa esiintyvät kiljukotkalajit ja kalasääski. Kiljukotkan ja pikkukiljukotkan pesiminen tänä vuonna nettipesissä on vielä avoin, mutta kalasääski on juuri saapunut toiselle nettipesistä.

Maa-ja merikotkat eivät tänä vuonna osuneet nettikameroihin. Kotkillahan on tyypillisesti pari kolme vaihtopesää, joista ne valitsevat keväällä. Sen sijaan lehtopöllö hautoo taas pesäkolossaan eli sorvatussa tai ontosta puusta tehdyssä pöntössä.

Nisäkkäistä euroopanmajava on päässyt jo mukaan. Kesällä on näkymiin usein lisätty myös mäyrä.

Kannattaa tutustua!