Lempipuuhaani on touhuta kesäkukkaistutusten parissa ja suunnitella, mihin mitäkin tällä kertaa istuttaisi. Suosikkikukkiani ovat vanhan kunnon pelargoniat eli pelakuut. Ne ovat kiitollisia hoidettavia eivätkä ole moksiskaan, jos kasteluväli vähän venähtää. Yksi huono puoli niissä on: ne eivät ole pörriäisten mieleen.

Pihalla saavat kuitenkin rehottaa kaikki halukkaat luonnonkasvit, joten kimalaiset, mehiläiset, kuoriaiset ja perhoset saavat rellestää niissä mielin määrin. Vielä kotoisammaksi hyönteisten olon saa tekemällä niille pihapiiriin tai vaikka parvekkeelle omia majoitteita, hyönteishotelleja.

Ohjeita on tarjolla niin yksinkertaisiin autiotupiin kuin viiden tähden bungaloweihinkin.
Helpoimmillaan hostellia vastaavan majoitteen saa aikaiseksi vaikkapa maitopurkista ja kuivista ruokokorsista tai kävyistä.

Käpyhotelliin voi odottaa vaikkapa kovakuoriaisvieraita. Kuva: Johanna Mehtola

Toinen helppo konsti on tehdä koivupölkkypesä, jossa pölkkyyn porataan pieniä reikiä. Pesämateriaalina voi käyttää myös käpyjä ja vaikka reikäisiä tiiliä. Omassa pihassani suuressa hyönteissuosiossa on vanha koivunkanto. Se on täynnä pienten asukkaiden itse tekemiä oviaukkoja, siis reikiä.

Kantohotellista on poistuttu omatoimisesti. Kuva: Johanna Mehtola

Suomessa tavataan yli 150 lajia muun muassa kimalaisia, mehiläisiä ja perhosia, jotka tekevät tärkeää pölytystyötä. Niiden luontaisia pesäpaikkoja ovat ontot korret sekä puiden kolot. Kun ne hupenevat, vähenevät myös pölyttäjät. Jo nyt maamme pölyttäjälajeista joka viides on uhanalainen.

Toivottavasti hotellit helpottavat näiden elintärkeää työtä tekevien hyönteisten elämää. Ja nyt jos tarkemmin ajattelen, minäkin taidan vaihtaa kesäpelargoniat tänä vuonna vaikkapa heliotrooppeihin tai punahattuihin. Ne kun ovat myös pihallani pörräävien siivekkäiden mieleen. Katso lisää vinkkejä hyönteisiä houkuttelevista kasvilajeista.

Katso hotelliohjeita artikkelista Koteja erakoille.

Muista myös Ylen Pelasta pörriäinen -kampanja.

hyönteishotellihyönteishotellin rakennusohjeetkesävinkit lähiluontoonkesävinkkilähiluontopelasta pörriäinen