Rengastajat Inga Kujala ja Ilari Soppela löysivät Laika-kurjen kuolleena jäältä Outokummussa 21. huhtikuuta. He olivat etsimässä kurkea selvittääkseen, onko se jo pariutunut, kun näkivät matalikon jäälle lysähtäneen linnun. Vasta hetkeä aikaisemmin he olivat kuulleet kurjen huudon.

Matalikkoa peittävä jää oli jo heikko, mutta Kujala onnistui pääsemään linnun luo ja huomasi sen jaloissa olevat renkaat ja paikantimen, jotka paljastivat sen Laikaksi.

”Paikannusten perusteella huuto tuli kuolinpaikalta, ja silloin Laika oli vielä hengissä”, kertoo biologi Petri Suorsa.

Vain noin tuntia ennen ruumiin löytymistä kurki oli lentänyt kilometrin jäälle.

Linnun vatsasta, jalan tyveltä, löytyi pieni reikä. Haava oli sotkeutuneiden höyhenten perusteella vuotanut runsaasti, eli lintu kuoli todennäköisesti verenhukkaan.

Vamma ei kuitenkaan ole tullut linnun löytöpaikalla, sillä jäältä ei löytynyt verta tai merkkejä kurkien tappelusta. Loukkaantunut lintu on siis pystynyt vielä jonkin aikaa liikkumaan.

Haavan aiheuttaja ei ole vielä tiedossa, mutta rengastajat toimittivat linnun Ruokavirastolle tutkittavaksi. Ennen viraston raportin valmistumista Suorsa ei halua spekuloida linnun kuolemaan johtaneita tapahtumia, sillä mahdollisia syitä on useita.

”Se oli ihan hyvässä kunnossa. Painoi viisi kiloa, semmoinen tyypillinen naaraan koko”, Suorsa kertoo.

Laika oli palannut Suomeen muuttomatkaltaan kymmenen päivää aikaisemmin. Katso sen reitti täältä >>

26.4.2023 klo 15.30: Lisätty maininta siitä, että linnun vammaan voi olla monta syytä.

gps-paikannuskurkiKurkien kevätmuuttokurkiseurantamuuttolinnutsatelliittiseuranta