Jukka Ruukin pääkirjoitus Yksinkertainen koukuttaa (Tiede 9-2022) kritisoi median tapaa käsitellä pölyttäjäkatoa: ”Tilanne on huolestuttava, mutta ei niin paha kuin media maalaa. Hyönteiset häviävät huonosti maailmasta, koska ne ovat hyvin lisääntymiskykyisiä … Huolestuttavinta on se, että tarinan syyllinen on päätetty jo etukäteen. Torjunta-aineet ovat uutisten narratiivin mukaan kaiken pahan alku ja juuri, ja siksi ne tulisi kieltää.” Hyönteis- ja rikkakasvimyrkyt eivät ole ainoa syy hyönteiskatoon, siinä Ruukki on oikeassa. Mutta hän tulee ehkä tarkoittamatta ruokkineeksi kohtalonuskoista maailmankuvaa, jossa asioille ei uskalla tehdä mitään, koska syyt ja seuraukset ovat niin monimutkaisia.

Ei kemikaalien merkitystä voi kiistääkään. Esimerkiksi glyfosaatti on käytetyin rikkakasvien torjunta-aine maailmassa, eikä siksikään ihan vähäpätöinen tekijä. Sen kuten monen muunkin kemikaalin vaikutukset ovat paljastumassa moninaisemmiksi ja pysyvimmiksi kuin aiemmin oli kuviteltu. Turun yliopiston tutkija Benjamin Fuchs kollegoineen osoittavat tutkimuksessaan, että torjuntakäytössä maaperään jäävä pieni määrä glyfosaattia ei tapa useimpia kasveja, mutta voi vaikuttaa kasvien sellaisiin fysiologisiin prosesseihin, jotka ovat välttämättömiä kasvien sekä mikrobien ja hyönteisten välillä tapahtuvan signaloinnin kannalta. Näin glyfosaattikin voi epäsuorasti vaikuttaa hyönteisten monimuotoisuuden vähenemiseen.

Ruukki kirjoittaa: ”Moni tekijä nakertaa hyönteisten elintilaa, mutta se on tietysti paljon tylsempi selitys kuin myrkyllinen kemikaali.” Monimutkaisten ongelmien ratkaiseminen alkaa siitä, että puututaan johonkin. On totta, että pölyttäjien elinoloja täytyy parantaa monin eri tavoin, mutta ei ole mitään järkeä nostaa kenenkään aloittamiskynnystä tilanteessa, jossa kaikella tekemisellä alkaa olla tulipalokiire. Kaikki lajikatoa aiheuttavat aineet, käytännöt ja tavat pitää saada hallintaan ja vaikutukset vähintäänkin minimoitua. Se tapahtuu valitettavan hitaasti ja asia kerrallaan – on kuitenkin tärkeää toimia.

Hämmentämisen kanssa täytyy olla tarkkana. Skep­tikkojen ja hämmentäjien näkemykset häviävät huonosti maailmasta, koska ne ovat hyvin leviämis­kykyisiä.

hyönteiskatohyönteismyrkytkemikaalitpölyttäjäkatopölyttäjät