Tänä vuonna #muutoksessa julkaistaan yksitoista eri tutkijoiden kirjoittamaa aikakauslehtijuttua, joiden aiheet vaihtelevat uhanalaisuuden määrittelemisestä Itämeren jäätalven muutoksiin, ja siihen, mitä mehiläisten keräämän hunajan dna:sta voi päätellä.

Ensimmäisenä julkaistaan Jani Järven essee, jossa hän kertoo, miten mahdollista hyönteiskatoa voi tutkia. Viime vuonna #muutos tuotti podcasteja, mutta tänä vuonna jutut luottavat tekstin ja kuvan yhteispeliin. Juttuja julkaistaan joka perjantai 13. marraskuuta saakka.

Samalla #muutos-lehden sisällöt siirtyvät erillisiltä nettisivuilta Suomen Luonnon verkkosivuille.

#muutos on verkossa julkaistava tiedelehti, jonka Suomen Luonto perusti keväällä 2016.

Lehti toteutetaan Koneen Säätiön rahoituksella, ja se opettaa tutkijoita kirjoittamaan tieteestä suurelle yleisölle. #muutos antaa valmiuksia sekä nasakoiden mielipidetekstien että pitkien aikakauslehtijuttujen kirjoittamiseen. Suomen Luonnon toimittajat, graafikko ja verkkotuottaja antavat koulutusta, taustatukea sekä editointiapua.

Kaikki #muutos-lehden jutut käsittelevät tavalla tai toisella biotieteitä ja ympäristössä tapahtuvia ekologisia, evolutiivisiä, fysiologisia, geneettisiä tai geologisia muutoksia eri tasoilla.

Luonnon muutosta tutkitaan paljon ja siihen liittyvien ilmiöiden, kuten ilmastonmuutoksen ja biodiversiteetin kadon nostaminen yhteiskunnalliseen keskusteluun on tärkeää. Luontoa ja ympäristöä koskevien ilmiöiden ymmärtämiseen kuitenkin tarvitaan sellaista tietopohjaa, joka journalisteilta usein puuttuu. Tutkijoilla taas on tietoa, mutta he eivät osaa kertoa siitä ymmärrettävästi suurelle yleisölle. Tämän #muutos-lehti haluaa korjata.

Muutostiedejournalismi