Viime vuosina on ollut useita lämpimiä ja poutaisia kesiä. Nyt tuli vaihteeksi muuta: kesä on ollut sateinen, viileä ja tuulinen. Helteitä ja aurinkoa odottaneet ovat saaneet pettyä.

Luonnossa tällaisella säällä on ollut sekä suotuisia että epäsuotuisia vaikutuksia. Niin käy tosin yhtä lailla aurinkoisina ja vähäsateisina kesinä. Vaihtelu kuuluu luontoon ja eri vuodet tasaavat tilannetta.

Lintujen pesintä epäonnistui nyt melko pahoin, mutta uusintapesintöjä on todennäköisesti ollut ainakin jonkin verran. Lentopoikasten kerjuuääniä on kuulunut selvästi tavanomaista vähemmän.

Perhosia on saanut etsimällä etsiä. Perhostutkija Kimmo Saarinen kuitenkin lohduttaa, että loppukesä ja syyskuu saattavat muuttaa tilannetta, sillä monien perhosten toinen sukupolvi on vielä tulematta.

Kasvikunnalle kostea kesä on ollut hyväksi: metsissä, rannoilla ja niityillä on rehottanut. Nyt loppukesällä pientareet ja joutomaat kukoistavat ahdekaunokkien, valvattien, päivänkakkaroiden, kellojen, pietaryrttien ja monien muiden kudelmana.

Marjojen ystäville kesästä tuli riemukas: mustikan sato on ennätysmäinen ja myös puolukasta on odotettavissa hyvää satoa. Lapissa pari pakkas- ja hallayötä pilasivat hillastajien odotukset, mutta tutkija Kauko Salon mukaan yleensäkin kunnon hillasato saadaan vain parina– kolmena vuotena kymmenestä.

Sienestäjille loppukesä ja syksy tuovat jopa ennätyksellisen ja monipuolisen sadon. Nyt jos koskaan kannattaa mennä metsään.

kesämarjasatopesintäsienestyssäävaihtelu