Tennareiden neulos hiertyy rikki muutaman viikon kävelyn jälkeen, ja tehosekoitin hyytyy alle vuodessa. Onko tämä vain huonoa tuuria vai eivätkö kulutustuotteet enää kestä käytössä edes kohtuullista aikaa?

Jos mietteet ja kokemukset tuntuvat tutuilta, et ole yksin. Kuluttajaliiton tekemässä selvityksessä vain kahdeksan prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että uudet käyttötavarat, kuten pienelektroniikka ja kodinkoneet, ovat yleensä kestäviä.

Tavaroiden kestävyyteen kiertyy läheisesti myös toinen pulmakohta: korjattavuus, joka sekään ei saa mairittelevaa arviota selvityksen vastaajilta. Peräti 78 prosenttia kuluttajista ajatteli, että käyttötavarat eivät ole helposti korjattavissa.

Korjaamisen vaikeus saattaa johtua tuotteen rakenteesta. Esimerkiksi liimatut liitokset voivat estää osien irrottamisen ja uudelleen kiinnittämisen.

Kuluttajan haasteena ovat myös korjaus­­palvelujen löytäminen, varaosien saatavuus sekä korjausten kustannukset. Jos uusi tuote maksaa saman verran kuin vanhan korjaaminen, on aika selvää, kumpaan valinta helposti kallistuu.

Kun tuotteen käyttöikä jää lyhyeksi surkean laadun ja korjaamisen mahdottomuuden vuoksi, kuluu paitsi rahaa ja hermoja, myös maapallon resursseja. Jätteenkin määrä vähenisi, jos kulutustavarat olisivat kestävämpiä ja korjattavampia.

Onneksi ongelmaan on havahduttu ja EU-koneistossa on työstettävänä tuotteiden kestävyyteen, korjattavuuteen ja kierrätettävyyteen liittyviä aloitteita. Tähtäimessä ovat edullisemmat ja houkuttelevammat korjauspalvelut.

Yksi kehityskohde on kuluttajien tiedonsaanti. Sitä voitaisiin jatkossa kohentaa muun muassa korjattavuudesta kertovilla pakkausmerkinnöillä sekä verkkoalustoilla, joiden avulla paikalliset korjaamot löytyisivät vaivattomasti.

Parannuksia odotellessa jokainen voi toimia vastuullisesti ainakin siten, että marssii kauppaan reklamoimaan, jos tuote menee rikki ennen aikojaan. Hajonneesta tuotteesta valittaminen antaa myyjälle ja valmistajalle viestiä siitä, että heikkolaatuista tavaraa ei hyväksytä.

Viisi vinkkiä tavaroiden kestävyyteen

  1. 1. Virhevastuu ei ole takuu

    Myyjällä on lain mukaan vastuu tuotteen virheestä. Virhevastuu on eri asia kuin takuu, joka on vapaaehtoinen lisäpalvelu. Kuluttaja voi vedota virhevastuuseen myös takuuajan umpeutumisen jälkeen.

  2. 2. Mitä tuotteen virhe tarkoittaa?

    Tavara katsotaan virheelliseksi muun muassa silloin, kun se ei vastaa niitä tietoja, joita markkinoinnissa on annettu. Tuotteen tulee olla myös kestävyydeltään sellainen, mitä vastaavat tavarat tavallisesti ovat.

  3. 3. Noudata käyttö- ja hoito-ohjeita

    Jos tuote menee nopeasti rikki, ota pikimmiten yhteyttä myyjään. Myyjä on tuotteen virheestä vastuussa kuitenkin vain siinä tapauksessa, että olet noudattanut tuotteen käyttö- ja hoito-ohjeita.

  4. 4. Kilpailu- ja kuluttajavirasto auttaa

    Tietoa esimerkiksi virhevastuun kestosta voi etsiä Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta. Sieltä löytyy myös Reklamaatioapuri- sovellus, joka auttaa kirjallisen valituksen tekemisessä.

  5. 5. Huolla ja hoida

    Tavaroiden käyttöikää voit venyttää huolellisella hoidolla. Pese vaatteet oikeilla aineilla ja oikeissa lämpötiloissa, ja pidä huolta myös kodinkoneista. Sulata pakastin, tyhjennä pyykkikoneen nukka­sihti ja puhdista asianpesukone.

  6. Vinkit antoi Kestävät talouspolut –hankkeen asiantuntija Elli Pölhö Marttaliitosta.

 

Kuva: Shutterstock

 

Euroopan unionikorjauspalvelutkäyttötavarattavaroiden kestävyys ja korjattavuusvirhevastuu

Tilaa Suomen Luonto

Suomen Luonto on ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaitta!
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.