Miksi nimenomaan vihervarpuset tulevat juomaan vettä puutarhan perällä olevasta padasta ja pienestä tekoaltaasta? Etenkin toissa kesänä ne olivat runsain joukoin jokapäiväinen näky. Muita lintuja ei näe niin usein.

Havaintoon on yksinkertainen selitys. Vihervarpuset syövät kuivaa siemenravintoa; koivunsiemenet ovat kypsyttyään niiden pääravintoa, ennen sitä esimerkiksi voikukan siemenet. Lintujen on käytävä juomassa, jotta nestetasapaino säilyisi.

Vihervarpusia on paljon lehti- ja sekametsissä, ja siemenvuosina pesimätulos on hyvä. Linnut liikkuvat poikueittain ja myöhemmin parvittain. Kun sopiva vesipaikka löytyy, siihen löytävät tiensä monet poikueet ja parvet. Kesällä 2002 koivun siemensato oli runsas ja kesä kuiva. Pesiminen onnistui hyvin, mutta maastosta oli vaikea löytää sopivia juomapaikkoja.

Muutkin siemensyöjät tulevat mielellään puutarhojen vesipaikkoihin sammuttamaan janoaan, mutta ne eivät kesäaikaan ole niin ehdottomia siemenravinnon käyttäjiä kuin vihervarpuset ja niiden lähisukulaiset.

Esimerkiksi peippo, joka on runsaslukuisempi kuin vihervarpunen, syö vielä kesällä useinkin hyönteisravintoa. Se takaa myös nesteen saannin. Vain yksittäisiä peippoja tulee juomapaikoille. Peipot parveutuvat vasta myöhemmin syksyllä.

vihervarpunen