Linnut voivat elää hämmästyttävän vanhoiksi. Maailman vanhin lintu on 70- tai 71-vuotias havaijinalbatrossi Wisdom, joka pesii Midwayn atollilla keskellä Tyyntämerta. Suomessakin eniten ikää ovat kartuttaneet mereisten lajien yksilöt. Jari Valkama Luonnontieteellisen keskusmuseon rengastustoimistosta katsoi pyynnöstämme uusimman tiedon mukaiset ikäennätykset.

Ennätys on Kari Mäntylän rengastamalla merikihunaaraalla, joka viime kesänä palasi luodolleen Satakunnan edustalla Selkämerellä. Lähes tarkalleen samaan hiukan yli 35 vuoden ikään on päässyt Hannu Tikkasen Kokkolan edustalla rengastama harmaalokki, joka löytyi tänä vuonna menehtyneenä samalta seudulta.

Pitkään maamme ikäennätystä piti hallussaan etelänkiisla. Ruotsissa tämä merten ruokkilintu on elänyt peräti 48-vuotiaaksi , sillä tänä vuonna Skoonesta löytyi Gotlannissa vuonna 1973 rengastettu yksilö. Maailmalla on huomattu, että isokokoiset linnut elävät muita pitempään. Ikänestoreina kunnostautuvat vesi- ja petolinnut.

Pitkäikäiset linnut alkavat saada poikasia melko iäkkäinä ja saavat vain vähän jälkikasvua kerrallaan. Emot huolehtivat poikasista pitkään ja ehtivät opettaa niille selviytymistaitoja. Vuosikuolleisuus on pieni. Merilinnut pesivät monien petojen ulottumattomissa saarilla, ja merikihu talvehtiikin kaukana valtameren ulapalla.

Suomen ennätysmerikihun kantama paikannin paljasti kihun talvehtineen 2010–2011 Kanariansaarten eteläpuolella. Se oli maailmankin vanhimmaksi tiedetty merikihu jo pari vuotta sitten. Suomalaistutkijat arvelevat silloin Ecology and Evolution -lehdessä julkaistussa artikkelissa Elina Mäntylän johdolla, että kihun korkeaa ikää selittää sekin, ettei lintu saalista itse merestä kalaa vaan ryövää sen muilta linnuilta. Näin se ei ole vaarassa sotkeutua kalanpyydyksiin.

Tänä vuonna samainen naaraskihu sai poikasen siivilleen. Se siis pesiikin yhä – ja menestyksekkäästi.

Lintujen ikä
Infogram

linnun ikäMerikihurengastus

Hyvän mielen joululahja

Anna lahjaksi lumoava luontokokemus.
Tilaamalla Suomen Luonnon tuet suomalaisen luonnon suojelua.