Kestitse perhosia

Elokuun lopun lähetessä luonnonkukat käyvät jo vähiin. Amiraaleja ja suruvaippoja voi tavata tähän aikaan imemästä voimaa maahan tipahtaneiden omenoiden tai kirsikoiden nektarista.

Samankaltaista ravintonestettä voi tehdä tarkoituksellakin: tarvitset vain alkoholia ja sokeria, ja ehkä palan hiivaa tai punaviinietikkaa. Perhosten mielestä kaikkein houkuttelevin ravinto on näet paitsi makeaa myös käynyttä.

”Sokeri ja muut korkeaenergiset yhdisteet eivät haise. Käyminen kertoo perhoselle, että täällä on korkeaenergisiä yhdisteitä tarjolla”, selittää hyönteisasiantuntija Jaakko Kullberg.

Hyvä ravintoliemi syntyy, kun kaadat kannelliseen astiaan puoli pulloa punaviiniä ja puoli kiloa sokeria. Ainekset on hyvä sekoittaa, ja liemi saa ässehtiä astiassa ilman että kansi on kiinni. Kun neste on tekeytynyt useamman päivän, sen voi ottaa käyttöön.

Punaviinin sijasta liemen pohjaksi sopii iso tölkillinen olutta ja pala hiivaa. Liemen voi myös happamoittaa etikalla, jotta se alkaa tehota nopeammin.

Tarjoiluastioiksi kelpaavat tyhjät viili- tai hillopurkit, joihin on tungettu pesusienen pala laskeutumisalustaksi.

Vinkki! Myös yöperhoset innostuvat perhosbaarista. Baarilla voivat käydä horsmakiitäjä, mäntykiitäjä ja pikkukiitäjä, sekä jopa 300 eri yökköslajia. Jos käytät yöperhosille valoa, viritä se eri paikkaan, jotta opit, mitä lajeja houkuttaa juuri haju.

Kuuntele yöllä muuttavia lintuja

24.8. on Perttuli eli Pertun päivä. Kansanperinteessä siitä on sanottu: ”Kesälinnut Perttu kerreä, pääskyset Perttu peräti vie.”

Vanha viisaus on edelleen hyvin tarkka: Sekä haarapääskyjen että räystäspääskyjen keskimmäiset joukot ohittavat Hangon lintuaseman rengastusten perusteella 26. elokuuta.

Vinkki! Syyskuun alussa myös rautiaisten, kirvisten, rastaiden ja varpuslintujen muutto on täydessä vauhdissa. Monet hyönteissyöjät ovat yömuuttajia. Kuuntele yötaivasta!

Etsi hulppea ukonsieni

Kuvitus: Juha Ilkka

Elokuussa ukonsieniä alkaa putkahdella puoliavoimiin paikkoihin Etelä- ja Keski-Suomen puistoissa, hakamailla, nuorissa lepikoissa ja metsäteiden varsilla. Sienen lakki sopii paistettavaksi sellaisenaan pihvin tapaan. Sen löytäminen voi kuitenkin vaatia jalkatyötä, koska laji on laitumien vähetessä harvinaistunut.

Vinkki! Ukonsienirihmasto tuottaa usein kaksikin satoa, ensimmäisen syyskuun alussa, toisen lokakuun alkupuolella. Palaa löytämällesi paikalle!

Tarkkaile kivinilkkaa

Elo-syyskuun taitteessa kivinilkat parittelevat Itämeren rantavesissä. Laji on suomen ainoa eläviä poikasia synnyttävä kala – poikaset syntyvät tammikuussa. Yleensä laji viihtyy syvemmillä pohjilla, mutta juuri nyt se viivähtää pienen hetken 0,5–2 metrin syvyydessä lemmenpuuhissaan.

Kivinilkkaluonnonkalenterimuuttolinnutperhosbaariperhosetsyysmuuttoukonsieniyöperhoset