Olen listannut tämän kirjoituksen loppuun muutamia lempiaineksiani, joita tulee kuivattua usein, tai joita haluaisin kuivata retkille mukaan enemmänkin. Vinkkejä on erilaisten proteeinipitoisten ruokien, kasvisten ja herkkujen kuivaamiseen.

Teen yön yli retkiä vuodesta riippuen noin 50-70 yön edestä, joten retkiruokaa kuluu runsaasti. Lyhyemmillä päiväretkillä teen tavallista ruokaa ruokatermariin, mutta pidemmille hiihtovaelluksille, patikkaretkille ja melonnoille on otettava nopeasti valmistettavaa ja hyvin säilyvää syötävää mukaan. En juuri käytä valmiita retkiruokia, mutta joskus tuunaan kaupan valmiita pussipastoja tai pikanuudeleita itsekuivaamillani lisukkeilla.

Harvoin muistan tai pystyn liottamaan ruokia etukäteen. Lounas on mielestäni valmistuttava enintään viiden minuutin keittelyllä ja päivällinen kahdeksassa minuutissa, jotta ruoka on kätevä valmistaaretkioloissa. Näillä keittoajoilla löytyy jo runsas valikoima erilaisia ruoka-aineita. Käytän hyväkseni kaupasta löytyvää pikariisiä, perunamuusijauhetta, nopeasti keittyviä pastoja, erilaisia nuudeleita, kuskusta, qvinoaa sekä ohraa. Miksi keittäisin ja taas kuivaisin näitä aineksia kotona, kun ne pysyvät keittoajoiltaa muutenkin kohtuullisina? Näille kuivaan lisäksi kasviksia ja erilaisia proteiininlähteitä isoissa erissä. Koostan ateriat joko ennen retkeä valmiisiin annospusseihin, tai otan eri aineksia mukaan minigrippeihin ja koostan ateriat vasta retken aikana valmiiksi.

Kun alan keittelemään, laitan kaikki ruoka-ainekset samaan aikaan kattilaan kiehumaan ja maustan erilaisilla mausteilla. Lisään tilkan öljyä tai käytän öljypitoisia kastikkeita, kuten pestoa. Näin saan loihdittua mitä moninaisimpia ruokia. Pähkinät ja siemenet ovat myös ruokien oiva rasva- ja proteiinilisä, mutta onneksi niitä ei tarvitse kuivata!

Oma kuivurini on reippaasti yli 10 vuotta vanha ja vieläpä kaupan halvin malli, josta ei pysty säätämään lämpötilaa. Kuivuri kuitenkin toimii edelleen, vaikka vähän epätasaisesti kuivaakin. Olen tehnyt hyttysverkosta kuivurin tasoihin sopivat verkot, sillä raot olivat aivan liian isot monelle kuivattavalle ainesosalle. Irrotettavan verkon avulla on sitäpaitsi helppo kaataa kuivatut ruuat suoraan paperipusseihin säilytykseen.

Hyttysverkko pitää pienemmätkin muruset omilla tasoillaan. Alimmaisena munakokkeli ja ylempänä inkivääriä menossa kuivatukseen.

Proteiinirikkaat ainekset

Punaiset linssit

Vaikka punaisten linssien keittoaika on vain 10 minuuttia, tekee niiden esikeittäminen ja kuivaaminen käytöstä erityisen nopeaa; ne valmistuvat kaatamalla kiehuvaa vettä päälle. Linssit sopivat siksi käytettäväksi esimerkiksi pikariisin, pikanuudeleiden ja muiden 1-3 minuutin keittoajan vaativan lisukkeen kanssa.

Tölkeissä ja tetroissa olevat linssit voi kuivata sellaisenaan, mutta itse keitän yhdellä kertaa ison satsin kuivista, halkaistuista linsseistä. Kokonaisiakin linssejä voi käyttää, mutta niitä on vaikea kaupoista löytää. Linssit keitetään lähes kypsiksi, mutta niin, etteivät ne soseudu. Linssit laitetaan kuivuriin ohueksi kerrokseksi, jolloin ne kuivuvat hyvin.

Punaiset linssit kuivaamisen jälkeen.

Kidneypavut

Kidneypavut tuovat oivaa proteiinilisää pasta- ja pataruokiin. Käytän kuivaamiseen kuivia papuja, jotka keitän kypsiksi. Keittämisen jälkeen leikkaan veitsellä jokaisen pavun yksitellen neljään tai kuuteen osaan pavun koosta riippuen. Tämän papurouheen laitan kuivuriin. Papujen pilkkominen vie aikaa, mutta keittoaika on huomattavasti kokonaisia papuja lyhyempi. Rouhe pehmenee noin 6-8 minuutissa, joten se sopii erinomaisesti pastan ja ohran joukkoon, joilla on sama keittoaika. Tölkkipapuja kuivatessa ei välttämättä pilkkomista tarvitse tehdä, sillä papujen rakenne on muuttunut pitkään nesteessä lilluessa, ja ne myös pehmenevät nopeammin.

Kokeile kuivata myös esimerkiksi kikherneitä tai härkäpapua rouheena! Mustasilmäpapujen kanssa kannattaa huomioida, että niistä tehty rouhe tarvitsee pehmetäkseen vain noin 3-4 minuutin keittoajan.

Papurouhetta kidneypavuista.

Härkis & nyhtis

Härkiksestä ja nyhtökaurasta saa mukavaa purutuntumaa mitä erilaisimpiin ruokiin. Härkiksen ja nyhtökauran kuivaaminen onnistuu erinomaisesti, mutta pitää huolehtia, ettei kuivuriin laitetut palat ole liian isoja. Kun kuivattu härkis tai nyhtis otetaan käyttöön, niitä kannattaa etukäteen liottaa, sillä palat jäävät helposti koviksi sisältä silloinkin, kun keittoaika on 8-10 minuuttia.

Härkistä ja nyhtistä voi etukäteen maustaa valmiiksi kastikkeiksi esimerkiksi kermalla, kookosmaidolla tai vaikka tomaattisoseella ja laittaa koko kastike kuivuriin. Tomaattisosetta voi toki kuivata erikseenkin, mutta siitä tulee sitkasta ja hankalasti veteen liukenevaa yhtenäistä laattaa.

Kasvisjauhis

Kasvisjauhiksesta on tullut uusin herkkuni. Yleensä maustan kasvisjauhiksen valmiiksi ja paistan ilman rasvaa pannulla kypsäksi ja kuivaksi. Paistamisvaiheessa sotken sekaan tomaattipyrettä makua antamaan. Kasvisjauhis kuivahtaa jauhelihan kaltaiseksi rouheeksi. Rouheen voi keittää noin 6-8 minuutissa käyttökelpoiseen muotoon esimerkiksi kastikkeeksi muusille tai pastalle. 

Munakokkeli

Munan kuivaaminen sellaisenaan on mielestäni työlästä ja hankalaa, sillä lämpötila ei saa nousta liian korkeaksi. Sen sijaan munakokkelin kuivaaminen on helppoa! Munakokekkelia voi laittaa ruuan sekaan, aamupalapuuroon tai vaikka syödä kevyesti suolattuna ihan sellaisenaan välipalasnäksinä. Paista pannulla munakokkeli valmiiksi ja mahdollisimman kuivaksi. Älä kuitenkaan käytä paistamiseen rasvaa. Kuivaa valmiit kokkelinmuruset kuivurissa.

Muna sisältää rasvaa, joka vähentää sen säilyvyyttä. Siksi munakokkeli kannattaa kuivata juuri ennen reissuun lähtöä. Säilyttää kokkelimuruset viileässä, mikäli se on mahdollista. Tekemälläni alkukesäisellä Sarekin vaelluksella kokkeli säilyi hyvänä viikon päivät ja myöhemmillä retkillä kesähelteissäkin ainakin viisi päivää.

Kasviksista väriä ruokaan

Vihreät pavut

Käytän yleensä pakastettuja pitkiä vihreitä papuja. Kun pavut ovat jäässä, ne on helppo katkoa pienempiin muutaman sentin pätkiin sormin. Mikäli käytät tuoreita vihreitä papuja, on ne syytä kiehauttaa ennen kuivaamista. Pätkät laitetaan sellaisenaan kuivuriin. Vihreät pavut toimivat lähes ruuassa kuin ruuassa mukavana lisänä. Keittoaika on kolmisen minuuttia, mutta pavut eivät laita pahakseen pidempääkään keittoaikaa.

Vihreitä papuja kuivattuna valmiina pätkinä.

Oliivit

Käytän kuivaamiseen mustia tai vihreitä kivettömiä oliiveja. Pilkon oliivit yksitellen renkaiksi, ja yhdestä oliivista tulee näin 3-4 palaa. Oliivit jäävät monesti öljyisiksi, mikä kannattaa huomioida säilyttämisessä; paperipussi saattaa kostua läpi. Oliiveja ei tarvitse keittää tai liottaa, vaan ne sopivat ihan sellaisenaan ruokiin. Tai miksei myös napostelupussiin suolapähkinöiden kaveriksi!

Paprika

Punainen ja keltainen paprika tuovat väriä ja ruokaan. Paprikat kuutoidaan kuivuriin. Keittoaika kuivatuille paprikan paloille on kolme minuuttia, mutta paprika sopii hyvin myös pidempään keittämiseen.

Punainen paprika tuo väriä ja makua ruokaan.

Kesäkurpitsa

Kesäkurpitsa on yksi helpoimmista kuivattavista kasviksista ja siitä on tullut perusruokaa retkilläni. Pienet kuivatut kuutiot keittyvät noin kolmessa minuutissa, mutta pidempikään keittoaika tee pahaa kesäkurpitsalle.

Kesäkurpitsan kuutiot odottavat kuivuriin pääsyä.

Kirsikkatomaatit

Kirsikkatomaateissa makeus vahvistuu ja tomaateista tulee kuin pieniä karkkeja. Parhaiten toimivat pienet tomaatit, jotka puolitetaan. Tomaatit pehmenevät nopeasti kuumassa vedessä, joten keittämistä ei välttämättä tarvitse muutamaa minuuttia enempää.

Kukkakaali ja parsakaali

Kukkakaalia ja parsakaalia voi kumpaakin kuivata sekä tuoreista vihanneksista että pakastevihanneksista. Kummatkin toimivat, mutta pakastekasvikset keittyvät nopeammin kuivaamisen jälkeen; vain muutamissa minuuteissa.

 

Välipalat ja herkut

Banaanilastut

Kaupasta ostetut kuivatut banaanilastut maistuvat usein pahvilta, mutta itsekuivatut sen sijaan ovat hyvinkin maukkaita ja banaanin makeus moninkertaistuu kuivatessa. Leikkaa banaani ohuiksi noin 5-8 mm viipaleiksi ja laita kuivuriin. Banaanilastut tarttuvat alustaansa joskus tiukastikin kiinni, joten niitä kannattaa irrotella ja käännellä, kun lastut ovat jo hieman kuivahtaneita.

Jos haluat lisää raikkautta, tirauta viipaleiden päälle sitruunamehua ennen kuivuriin laittamista. Banaanin ohella ananas sopii erinomaisesti kuivattavaksi paloina.

Mandariiniremmit

Kuori mandariinit, poista mahdolliset siemenet ja laita mandariinin palat kulhoon. Soseuta mandariinit yhdeksi mössöksi. Leikkaa leivinpaperista kuivuriin sopiva alusta ja levitä sose sille ohueksi 3-4 millin kerrokseksi. Kuivaa, kunnes sose on kuivunut yhdeksi sitkeäksi levyksi. Leikkaa siitä muutaman sentin pituisia suikaleita, joita on helppo syödä sellaisenaan retken aikana.

Kokeile kuivaamiseen myös muita hedelmä- ja marjasoseita! Kirpeät marjat ja hedelmät toimivat parhaiten.

Erilaisia marja- ja hedelmäsoseita kuivattuna.

Mämmiremmit

Mämmi on mahtavaa ja tervellistä herkkua kuivattuna ja muistuttaa maultaan lakritsia. Leikkaa leivinpaperista kuivuriin sopiva alusta ja levitä mämmi ohueksi 3-4 millin kerrokseksi. Kuivaa niin kauan, että mämmistä tulee sitkasta, muttei korppua. Leikkaa mandariiniremmien tapaan siitä muutaman sentin levyisiä suikaleita eli mämmiremmejä. Mikäli remmit pysyvät kasassa, mutta pystyt taivuttamaan ne rullalle, olet onnistunut täydellisesti mämmiremmien teossa.

Herkulliset lakritsaiset mämmiremmit.

Kuivatut mustikat ja puolukat

Marjoja kuivaan kasoittain, sillä niistä saa helposti vaniljakastikkeen ja keksinmurusten kanssa tehtyä oivallisia jälkiruokia, joita kutsun marjapiirakan korvikkeeksi. Niitä on myös helppo lisätä aamupuuron mausteeksi. Marjoja ei tarvitse liottaa ennen käyttämistä, vaan niihin saa jäädä mukavan sitkas purutuntuma. Mustikat ja puolukat kuuluvat jokavuotiseen kuivausoperaatioon, mutta toisinaan kuivuriin tulee laitettua myös karpaloita.

Kuivatut mustikat.

Mitä en kuivaa

Olen tehnyt kuivauskokeiluja monien ruokien kanssa ja myös toisinaan epäonnistunut. Yritin kuivattaa tofua pieninä kuutioina, mutta kokeilu päätyi lopulta biojätteeseen. Kuivaaminen kyllä onnistui, mutta en saanut ikinä paloista enää pehmeitä ja syötäväksi kelpaavia. Se ei päässyt jatkoon!

Liha puuttuu kuivattavien listalta kokonaan, koska se ei kuulu ruokavaliooni. Kalaa syön toisinaan, mutta en ole kokenut tarvetta kokeilla kalan kuivaamista.

Maustamattoman jogurtin kuivaamisen piti huhupuheiden mukaan onnistua, mutta ilmeisesti kuivasin sitä liikaa tai käytin vääränlaista jogurttia. Se ei enää sulanut samettiseksi, vaan siitä tuli epämiellyttävää sakkaa. Tämä kokeilu jäi yhteen kertaan.

Kuivattua jogurttia.

Perunaa ja porkkanaa en ole jostain syystä onnistut kuivaamaan. Paloista tulee vain kovia möykkyjä. Ehkä kuivurini tehot ovat liian suuret.

Sipulia ja valkosipuliakaan en kuivaa. Sipulin kuivaamisesta leviää lisäksi voimakkaan tymäkät aromit koko asuntoon. Ja miksi kuivata, kun kaupasta saa helposti ja edullisesti paahdettua sipulia ja sipulia sekä valkosipulia jauheena!

Retkiruuan kuivaamisessa vain mielikuvitus ja viitseliäisyys on rajana. Hyviä hetkiä retkiruuan parissa!

Lue myös aiempi kirjoitukseni retkeilijän levitteistä, josta löydät ohjeet linssitahnojen ja hummuksen tekoon sekä kuivatukseen.

 

 

retkiruokaretkiruokavinkitretkiruuan kuivaus

Tunne luontosi

Lähde retkelle metsään, suolle, merelle, kauas ja lähelle.
Tutustu, opi, ihastu ja voimaannu. Koe Suomen Luonto!