Tänään 22. syyskuuta vietetään autotonta päivää. Useina aiempina vuosina autoton päivä on ollut aivan yhtä autollinen kuin mikä tahansa muukin päivä. Lähiaikojen ilmiöt ainakin pääkaupunkiseudulla ovat kuitenkin luoneet toivoa paremmasta. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisimme viettää edes varsin vähäautoista päivää?

Kaupunkipyörät. Toista vuotta rullanneiden kaupunkipyörien sesonki lähenee loppuaan. Keväällä kaupunkipyöräasemien määrä kasvoi 140 kappaleeseen ja pyöriä oli liikenteessä yhteensä 1400, minkä lisäksi myös Espoo sai 10 asemaa käyttöönsä. On ollut hienoa huomata, miten hyvin pyörät on otettu vastaan ja miten suosittuja ne ovat. Välillä jopa turhan suosittuja, sillä usein pyörää etsiessä saattaa törmätä tyhjään asemaan!

Vaikka käytän pääasiassa omaa pyörääni, on kaupunkipyörällekin tullut usein käyttöä. Erityisesti menneenä kesänä sään vaihdellessa saattoi oma pyörä jäädä sateisena aamuna kotiin, mutta iltapäivällä oli mukava polkea kaupunkipyörällä auringonpaisteessa kotiin. Kaupunkipyöräsesonki päättyy 31. lokakuuta ja monet jäävät varmasti ilolla odottamaan taas ensi kesän keltaisia pyöräretkiä.

Josse tulee. Länsimetron kulkemisesta liikkuu jo villejä huhuja. Virallista päivää ei olla uskallettu julkistaa sitten viime vuoden farssin, mutta skeptisen maltillisesti metroa kuitenkin edelleen odotetaan. Jos se joskus vaikka alkaisi kulkea, olisi mielenkiintoista nähdä, miten liikenne muuttuisi. Helpottuisivatko Länsiväylän ruuhkat, kuten on ennustettu vai tapahtuisiko jotain yllättävää? Tuskin kaupunkipyöräkokeilun suunnittelijatkaan ajattelivat, että seuraavana vuonna Helsingissä suhaisi päivittäin yli tuhat yhteiskäytössä olevaa pyörää!

Pohjoisbaanan avajaiset. Pasilasta Käpylään kulkeva uusi ja nopea pyöräilyreitti avattiin yleisölle elokuun lopussa, ja virallisia avajaisia vietetään 28. syyskuuta klo 16–19. Reitti on osa Helsinkiin rakennettavaa baanaverkkoa, joka valmistuessaan sisältää 160 kilometriä pikapyöräväyliä. Baanaverkolla pyöräilystä halutaan tehdä sujuvampi ja houkuttelevampi vaihtoehto myös pidemmille matkoille – eli juuri niille matkoille, joilla helposti pyörän sijasta hypätäänkin auton rattiin.

autoton päiväkaupunkipyörälänsimetropyöräily