Rataa suunnitellaan tällaisiin maisemiin. Kuva Tuulispäältä Inarijärven länsipuolelta; tässä rata olisi tunnelissa, mutta sen jälkeen pitkiä pätkiä myös metsässä ja aivan erämaa-alueiden vieressä. Kuva: Pertti Turunen
Jäämeren rata on kannattamaton, sanoo selvitys. Tämä on tiedetty, mutta silti hanke halutaan jättää henkiin.
28.3.2019
Teksti: Mikko NiskasaariKuvat: Pertti Turunen ja Jani Sipilä
Jäämeren radan ensimmäinen selvitys otettiin maan hallituksessa vuosi sitten innostuneesti vastaan: ”Jäämeren rata on tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkee pohjoisen arktisen Euroopan aidosti osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä”, iloitsi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), (Helsingin Sanomat 9.3.2018)
Seuraavan vuoden helmikuussa julkaistusta Suomen ja Norjan yhteisestä uudesta selvityksestä jää käteen vain tämä johtopäätös: ”Kuljetusvolyymiennusteiden valossa katsottuna mikään linjausvaihtoehdoista ei olisi yhteiskuntataloudellisesti kannattava.”
🌍 Luotettavaa ja tutkittua tietoa luonnosta ja ympäristöstä Palkittua ja asiantuntevaa luontojournalismia. 🔓 Tilaajana opit tuntemaan luontoa ja eri lajeja ja saat syvällistä tietoa muuttuvasta ympäristöstämme Tilaukseen sisältyy rajaton pääsy digiarkistoon.
🌿 Tilaamalla Suomen Luonnon tuet luonnonsuojelutyötä. Tuottomme käytetään Suomen luonnonsuojeluliiton työhön.
📌 Tilaa nyt – ensimmäinen kuukausi vain 1 €!
Lehti + Digitilaus sisältää
10 painetun lehden numeroa vuodessa.
lehtiartikkelit lisämateriaaleineen (videoita, ääniä, lisäkuvia) helposti verkossa luettavassa muodossa.
Presidenttiehdokkaat eivät näytä olevan tietoisia siitä, että Jäämeren rata kulkisi Saamenmaalla ja aiheuttaisi tuhoa niin alkuperäiskansalle kuin pohjoisen haavoittuvalle luonnolle.
Hallitus kysyi kaivosalan hovilobbarilta, onko tarvetta muuttaa kaivoslakia niin, että ympäristölupaehtoja voidaan tarvittaessa tiukentaa tai määrätä kansallisomaisuutemme louhimisesta kaivosmaksu. Kas kummaa, lobbarin mielestä tarvetta muutokseen ei ole.