Kansainvälisten lentojen maksuja Euroopassa. Lähde: Taxes in the Field of Aviation and their impact. Directorate-General for Mobility and Transport, 2019.

Viime kuussa Ranska ehdotti EU-tason veroja lento- ja laivaliikenteelle. Eilen yhdeksän EU-maan valtiovarainministerit ehdottivat, että EU lähtisi edistämään päästöjen tuomista mukaan lentojen hintaan esimerkiksi verotuksen keinoin.

Suomi on joukosta poissa.

Mukana ovat Hollanti, Ruotsi, Ranska, Belgia, Saksa, Italia, Luxemburg, Tanska ja Bulgaria.

Useimmissa näistä maista on jo lentomaksu tai -vero.

Suurin maksu on Britanniassa. EU-maista kansainvälisen lentoliikenteen veroja ja maksuja on lisäksi Saksassa, Italiassa, Itävallassa, Ruotsissa ja Ranskassa. Hollantiin vero on tulossa ja Tanskassa vaikutusvaltainen ilmastoraati ehdotti sitä tällä viikolla. Norjassakin vero jo on.

Tanskan ilmastoraati (Klimatrådet) toteaa, että toisin kuin Tanskassa, Länsi-Euroopassa jo useimmilla mailla on kansainvälisten lentojen hintaa nostavia maksuja.

Saman voi nähdä tämän tekstin otsikkokuvasta: lentomaksut ovat vakiintumassa Länsi-Eurooppaan. Kuva on peräisin viime kesäkuussa julkaistusta EU-raportista, jossa eri maiden maksujärjestelmät käydään perusteellisesti läpi.

Suomesta raportti mainitsee kotimaan lentojen 10 prosentin arvonlisäveron.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) otti toissapäivänä tvitterissä  lentoliikenteen päästöihin kantaa näin:


Aktiivinen areena oli nyt tarjolla yhtenä EU-maana Hollannin vetämässä ryhmässä. Suomi ei ollut mukana. Lentomaksu tuntuu olevan täällä vaikea asia. Tviittiketjussa Marin viittaa biopolttoaineisiin, sähköön ja päästökauppaan ja toteaa, että jos ”päästökauppaa ei kiristetä, suhtaudumme myönteisesti myös lentopolttoaineen veron tai lentomaksun käyttöönottamisen selvittämiseen EU:n laajuisesti.”

Valitettavasti sähkölentokoneet eivät ole tulossa laajaan käytöön, biopolttoaineet eivät riitä tai ne tarvitaan muualle, ja fossiilinen polttoainevero koko maailmassa ei ole etenemässä. Päästökauppa taas koskee vain eurolentoja. Edellinen hallitus oli viime vuonna tähän rajaukseen tyytyväinen. Perustelut kuuluivat:

”Finnair on viime vuosina voimakkaasti lisännyt lentoja ETA-alueen ulkopuolelle, joten sen saama suhteellinen hyöty päästökaupan soveltamisalan rajauksesta lisääntyy.”

Välitön ja helppo ratkaisu, jolla päästöihin voitaisiin puuttua, olisi lentomaksu. Lentomaksu kertoisi, että Suomi on tosissaan päästöjen vähentämisessä. Se hillitsisi lentoliikenteen kasvua niin, että päästöt voisivat lentokoneiden tekniikan kehittyessä kääntyä laskuunkin. Se toisi valtion kassaan verotuloja ja asemoisi Suomea osaksi Länsi-Eurooppaa. Finnairia maksu ei miellyttäisi, mutta sen monet kilpailijat ovat jo joutuneet sopeutumaan vastaavaan pikku maksuun.

Nyt Suomi jatkaa vapaamatkustajana, kun muut asettavat maksuja yksi toisensa perään.

Lentomaksuja eri maissa. Lähde: Taxes in the Field of Aviation and their impact. Directorate-General for Mobility and Transport, 2019.

 

 

eulentomaksulentoverosuomi