Suuntasin toissa viikonloppuna Helsingin Suvilahteen Flow Festivalille 75 000 muun innokkaan festarikävijän tavoin. Flow on monille (itseni mukaan lukien) elokuun kohokohta, johon matkustetaan kauempaakin nauttimaan musiikista, hyvästä ruuasta ja kulttuurista. Osallistuin festivaalille nyt kuudetta kertaa, ja tänäkin vuonna käteen jäi ihmispaljoudesta ja jatkuvasta jonottamisesta huolimatta lähes pelkkiä positiivisia muistoja.

Mielenkiintoisen musiikkitarjonnan, viihtyisän ympäristön ja hyvän tunnelman lisäksi erityisen ilahduttavaa Flow’ssa on se, miten helpoksi festivaali on tehnyt ympäristöystävällisten valintojen tekemisen. Suvilahteen pääsee niin metrolla, bussilla kuin ratikallakin, eikä kävelymatkakaan ole Helsingin keskustasta pitkä. Pyöräparkki on tuhansine pyörineen varsinainen nähtävyys, ja tänä vuonna kauempaakin Helsinkiin matkustaneet pystyivät nappaamaan kaupunkipyörät alleen.

ruoka_annos

Flow’sta sai muun muassa vegaanista cevicheä.

 
Ruokatarjonta kehittyy Flow’ssa vuosi toisensa jälkeen, ja joka kerta voi olla varma siitä, että pääsee testaamaan jotakin uutta. Tänä vuonna kasvissyöjiä hemmoteltiin kokonaan vegaanisella ruokakujalla. Monet annoksista näyttivät tosin niin herkullisilta, että myös sekasyöjät saattoivat eksyä näille kojuille. Kasvispainotteisen ruuan lisäksi suuri osa ravintoloista suosii lähellä tuotettuja ja sesongissa olevia raaka-aineita. Tämän hetken hittituotetta nyhtökauraakin löytyi toki.

Kuluttajan näkökulmasta on ajoittain hankalaa määritellä, milloin ruoka on ekologista. Flow’ssa vierailijan valintaa on helpotettu merkitsemällä annokset, joiden valmistamisessa ympäristöarvot on otettu erityisesti huomioon.

Viime vuodesta lähtien Flow on ollut mukana Sustainable meal (suom. ympäristöä säästävä ateria) -ohjelmassa, jossa eri ruoka-annoksille annetaan pisteitä sen mukaan, miten hyvin ne täyttävät ympäristöystävällisyyden eri kriteerejä. Tänä vuonna festarikävijöiden valittavana oli 15 ekologisen aterian tittelin saanutta annosta. Kunpa ravintolassa syödessäkin oma valinta tehtäisiin näin helpoksi!

sustainablemeal

Ekologisen ruoka-annoksen tunnisti ”Sustainable meal” -lätkästä.

 
Flow on markkinoinut itseään hiilineutraalina tapahtumana vuodesta 2009 lähtien. Viime vuonna tapahtuma kierrätti jätteensä sataprosenttisesti, mikä tuntuu aivan uskomattomalta ottaen huomioon, että Suvilahdessa vierailee viikonlopun aikana kymmeniä tuhansia ihmisiä. Ekologisuus on ollut jo vuosia tärkeä osa Flow’n brändiä. Alkuvuosina sillä kenties houkuteltiin tietynlaista kävijäkuntaa, nykyään ympäristöarvot tuntuvat lähes itsestäänselvyydeltä osana festivaalia.

Toki suuren mittakaavan tapahtuman järjestäminen kuormittaa ympäristöä valtavasti, ja on hankala selvittää, kuinka iso osa rasituksesta on edes mahdollista kompensoida. Monet saattavat pitää Flow’n kaltaisten tapahtumien ympäristöarvojen korostamista pelkkänä markkinointina, mutta mikäli pelkän puheen sijaan tähän liittyy myös tekoja, en näe asiaa välttämättä niin huonona.

Vaikka Flow herätti varmasti alunperin monien huomion ekologisten arvojensa vuoksi, on se vahvalla imagollaan aiheuttanut painetta myös muille tapahtumille ja toiminut suunnannäyttäjänä ympäristöarvojen huomioimisessa tapahtuma-alalla.

flow festivalhelsinkitapahtumat

Tilaa Suomen Luonto!

Avain ajankohtaisen ja innostavan luontotiedon aarreaittaan alk. 19,40 € / 3 lehteä + digipalvelu.
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.