4/2024

Toinen torjuntakeino on ruokintapaikan alustan kitkeminen keväällä ja alkukesästä, jos on vähäisintäkään epäilyä rikkakananhirssistä tai muusta vieraslajista. Se tulee tehdä ennen kuin vieraslaji ehtii kasvattaa siemenet. Yksikin rikkakananhirssi saattaa tuottaa jopa 40 000 siementä, jotka säilyvät vuosikausia, ainakin 8-10 vuotta itämiskykyisinä maassa. Kitkenyt kasvit tulee hävittää. Vielä ei tarkkaan tiedetä rikkakananhirssin leviämisen eri tapoja, mutta sitä on syytä ennakoivasti torjua lintujen ruokintapaikoilla ja lintulaudoilla, joita on arveltu yhdeksi leviämisen lähteeksi.

Kaura sopii talviruoaksi mitä moninaisimmille linnuille. Punatulkuille ja keltasirkulle kaura on suurta herkkua.

Keltasirkut rakastavat kauraa

Myös tuttu ”koti”varpunen syö mielellään kauraa. Mustarastas hiipii usein hämärissä ruokinta-automaaatista varisseiden kauranjyvien kimppuun.

Kaikki tiaiset syövät myös kauraa, jos eivät ehkä ihan ykkössuosikkinaan niin kuitenkin ihan halukkaasti. Niille voi aina tarjota siementen ohella talia.

Hömötiainen poimii monasti kauranjyviä ruokinta-automaatin alta hangelta ja pyrähtää lähelle näreen oksalle aterialle.

Jos kotimainen kaura pystytään pitämään puhtaana rikkakananhirssistä, keino on varma.

Ostajan valinnoissa saattaisi myös yksilajisen siemenpussin valinta auttaa omaehtoisessa tarkastamisessa. Se on helpompi tarkastaa kuin monilajiset siemensekoitukset. Ruokaviraston nettisivuilta löytyy rinnakkaisia kuvavertailuja rikkakananhirssin ja muiden siementen kesken.

Tali ja läski ilman tarkastamattomia siemeniä varmistaa osaltaan laadun. Linnunruoka määritellään rehuksi; siksi säännökset on – osin EU-tasolla  – nopeasti muutettava niin, että tarkastamattomia ”rehu”siemeniä ei saa tuoda maahan linnun ruoaksi.

Nimensäkin mukaisesti talitiaiselle maistuu tali ja siemenistä mm. kauranjyvät.

keltasirkkuLintulautamustarstaspunatulkkutalviruokintatiaisetvieraslajivuosi luonnossa